Notaris Barbara van Kampen uit Oss is op een missie: zij wil notaristaal toegankelijker maken. Om deze reden heeft zij notariële teksten naar infographics vertaald en uitgebracht in een boek: Notaris in beeld.
Van Kampen bespeurt de tendens dat mensen steeds slechter lezen. Zo ook haar cliënten. Vandaar dat ze zichzelf ten doel heeft gesteld het notariële jargon meer begrijpelijk te maken. “Recht is taal. Als notaris communiceer je dan ook uitsluitend in taal en tekst, en dat wordt niet altijd begrepen,” zo ervaart de Brabantse. “De cliënt moet nochtans wel bereikt worden; hij of zij móét begrijpen wat er gebeurt.”
Akten in beeld
Reden te meer voor Van Kampen om een toelichting te geven bij juridische begrippen en de aktes die zij opstelt. Voorheen tackelde ze de roep om ‘Jip- en Janneke-taal’ door middel van toelichtende bijlagen bij de aktes. “Dat is echter weer uitleg door tekst,” concludeert ze. “Dat moet juist anders. Beeld leek mij daarom een goede uitkomst.”
Maar hoe vang je, met alle goede wil van de wereld, een akte in beeld? “Door middel van infographics,” stelt Van Kampen doodeenvoudig. “Net zoals de overheid of de bankenwereld dat doet.” En zo geschiedde; Van Kampen ging aan de slag en het boek Notaris in beeld is het resultaat. Een inkijkexemplaar op de website van het boek verduidelijkt hoe zo’n ‘akte-infographic’ eruit ziet: zakelijk en rechttoe-rechtaan.
Landelijke behoefte
Zo wordt de koopovereenkomst (zie afbeelding links) afgebeeld als een zakelijke handdruk waarboven een akte-pictogram is afgebeeld. Simpel doch effectief. Daarnaast is de infographic aangevuld met enkele doeltreffende zinnen uitleg. De akten en juridische termen die Van Kampen verder heeft verwerkt tot infographics zijn vooral veel voorkomende zoals de eigendoms-, huwelijks-, overlijdens- en hypotheekakte.
De Osse notaris heeft nu de rest van Nederland op haar vizier. Volgens haar hebben haar collega’s ook behoefte aan een toegankelijke exegese van hun werk. Ze hoopt dan ook dat haar boek een startschot is voor andere notarissen in den lande om hun notariële begrippen of onderwerpen te verduidelijken en vereenvoudigen. “Iedereen doet dat op zijn of haar eigen manier,” besluit Van Kampen. “Maar collega’s mogen altijd contact met me opnemen voor advies.”
De complexe notaristaal is al langer een zorgenkindje. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) lanceerde hierom afgelopen jaar de socialmediacampagne #NotarisTaalZonderOmhaal. Op Facebook en Instagram werd lastige notariële terminologie op ludieke wijze verklaard. Ook konden bierviltjes, posters en stickers worden besteld met daarop begrijpelijke juridische termen. Gisteren werd bekend dat de KNB met deze campagne een Grand Prix Content Marketing-award in de wacht heeft gesleept. Deze awards worden uitgereikt aan de beste contentmarketingcases en -producties in Nederland en België.