Een Amerikaanse advocate die eerder al internationaal in het nieuws kwam omdat ze poseerde voor Playboy en mensen aanspoorde om te gaan scheiden, heeft nu weer een – zeker naar Amerikaanse begrippen – pittige advertentie laten maken. Deze keer richt ze zich op de homogemeenschap.
Een advertentie voor het advocatenkantoor op een billboard met twee sexy modellen en de tekst ‘Life’s short, get a divorce’ leverde advocate Corri Fetman enkele jaren geleden al de nodige kritiek op. Toen ze ook nog naakt verscheen in de Playboy werd dat evenmin gewaardeerd.
In haar nieuwe advertentie zijn stelletjes van hetzelfde geslacht te zien en de slogan: ‘How Civil is Your Union?’ Op 1 juni is in de staat Illinois, waar de advocate vandaan komt, een wet in werking getreden die geregistreerd partnerschap – een civil union – voor homostellen mogelijk maakt.
In een persbericht over de advertentie zegt Fetman van mening te zijn dat de traditionele kantooradvertenties fantasieloos en flauw zijn. Om effectief te adverteren in een samenleving vol ‘stimulation overload’ moet je anders durven zijn om een gedenkwaardige boodschap over te brengen, zo schrijft ze. De advertentiecampagne is ontworpen om de aandacht te trekken, met als doel het bevorderen van het bewustzijn van belangrijke nieuwe juridische kwesties.
Homostellen moeten zich volgens Fetman bewust zijn van de juridische implicaties van het geregistreerd partnerschap. ‘De meeste koppels begrijpen niet dat een geregistreerd partnerschap op dezelfde manier wordt ontbonden als een echtscheiding. Daardoor zou iemand met een geregistreerd partnerschap bijvoorbeeld de helft van bepaalde bezittingen kunnen kwijtraken.’ Ze vervolgt. ‘Though it may not be an actual marriage, it’s still a ceremony fraught with potential legal consequences – some of them merely logical but others more nuanced and tricky as the laws evolve.’