De Orde van Vlaamse Balies lanceert deze week de website Renate De Advocate, waar rechtzoekenden terecht kunnen met vragen over het consumentenrecht. “De website begint met heel toegankelijke tips en de tien belangrijkste consumentenrechten. Wie meer wil weten, kan doorklikken tot de wettekst zelf,” zegt Kathleen Vercraeye, woordvoerder van de Orde.
Om het project te lanceren werkt de Orde vrijdagvoormiddag even samen met het Radio 2-programma Inspecteur Decaluwé. Consumenten kunnen tijdens het programma bellen naar een callcenter en hun vragen voorleggen aan een advocaat. Het advies is gratis.
Volgens Jo Stevens, voorzitter van de Orde van Vlaamse Balies, moet de consument ook zelf leren nadenken over zijn rechten. “Als het dan toch fout loopt, is het voor de advocaat makkelijker om in te grijpen. Nu komen mensen meestal pas wanneer de termijn om te reageren verstreken is, en dan is het heel moeilijk om nog iets te doen.”
De website heeft ook een marketingdoelstelling voor de hele beroepsgroep: het moet ook de drempel om naar een advocaat te stappen, verlagen.