Na meer dan een eeuw gaat bij alle autofabrikanten de knop om. Mercedes-Benz loopt – als grondlegger van de auto-industrie – voorop in de positieve verandering naar een duurzamere toekomst, voortgedreven door het motto ‘First Move the World’.
Wat is het bestaansrecht van Mercedes-Benz?
De nieuwe CEO van Daimler AG Ola Källenius, alsmede zijn voorgangers, geven het antwoord: First Move the World. “First Move the World is de drijfveer van Mercedes-Benz.
“Het is de diepere betekenis achter ons werk en bepaalt onze drive; het is waarom we bestaan. First Move the World betekent voor meer gaan dan alleen maar kortetermijndoelen nastreven. Het gaat over de impact die onze ideeën hebben op onze klanten, de maatschappij en de wereld als geheel. en hoe wij hier een positieve invloed op kunnen hebben. Vandaar dat het de hoeksteen is van onze duurzame bedrijfsstrategie.”
Dit jaar heeft Mercedes-Benz ook een nieuwe branding-propositie gelanceerd, genaamd ‘Love, Ease, Respect and Trust’. Deze propositie sluit perfect aan bij de woorden van Ola Källenius met betrekking tot First Move the World, waarbij Mercedes-Benz verantwoordelijkheden neemt voor het individu en de samenleving op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit.
1. CO2-neutrale productie
Daimler wil binnen de komende vier jaar een CO2-neutrale productie in al haar Duitse fabrieken voor passagiersvoertuigen. Bovendien opent Factory 56 in 2020 haar deuren. Deze productiefaciliteit in Sindelfingen doet alles anders, waarbij flexibiliteit en efficiëntie belangrijke speerpunten zijn. “Als uitvinder van de auto vinden we ook de autoproductie opnieuw uit”, aldus Mercedes-Benz. Bij het motto First Move the World horen niet zomaar wat losse ideeën, maar draait het om geïntegreerde, elkaar versterkende oplossingen.
Ontdek meer:
2. De leefbare stad
De filosofie van Mercedes-Benz voor een leefbare stad komt samen in de CASE-strategie (Connectiviteit, Autonoom rijden, Services en Elektrificatie). In het kader van autonoom rijden en elektrificatie is het mobiliteitsconcept Vision URBANETIC een van de oplossingen voor alle vervoersproblemen: een zelfrijdende, elektrisch aangedreven bolide, waarop wisselend een alternatieve opbouw kan worden geplaatst.
Maar ook het luchtruim boven de stad kan benut worden. De Volocopter is een elektrisch aangedreven, autonoom vliegende drone bestemd voor personenvervoer. En hoewel de URBANETIC-visie en de Volocopter haalbaar zijn in een verdere toekomst, werkt Mercedes-Benz nu al aan een schonere stad met haar 100% elektrische EQ-modellen.
3. Van bezit naar gebruik
De populariteit van autodeelsystemen past in de visie van Mercedes-Benz. Daimler is wereldwijd in meer dan honderd steden actief met mobiliteitsdiensten en slimme apps die hierop inspelen.
4. Duurzaamheid is de sleutel
Aan Daimler en Mercedes-Benz nu de taak om de continuïteit in de First Move the World-initiatieven te waarborgen. Met als speerpunt duurzaamheid, want duurzaamheid is de leidraad voor alle bedrijfsactiviteiten van Mercedes-Benz. En hun toewijding heeft niet alleen betrekking op de producten, maar ook op het volledige proces omtrent waardecreatie. Voor hen is duurzaam handelen een kwestie van integraal denken.