Rechtenstudenten en professionals hebben hun voorkeur uitgesproken voor advocatenkantoor NautaDutilh, volgens een recent onderzoek van The Selection Lab. Loyens en Loeff is het bekendst, maar liefst 94 procent kende het kantoor. Allen & Overy is volgens de respondenten het inclusiefst.
Foto: Gevel van de vestiging van NautaDutilh op de Zuidas / Kim van Dam (ANP)
Het onderzoek van The Selection Lab richtte zich op 3500 rechtenstudenten en professionals in de Nederlandse advocatuur. De respondenten werden gevraagd om de top vijftig grootste advocatenkantoren in Nederland te beoordelen op populariteit, bekendheid, inclusiviteit en diversiteit. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 38 procent van de respondenten aangeeft dat ze het liefst stage zouden willen lopen of werken bij NautaDutilh, waarmee het kantoor de eerste plaats in populariteit inneemt. Loyens & Loeff behaalde een respectabele tweede plaats met 36 procent van de stemmen, gevolgd door De Brauw Blackstone Westbroek met 34 procent.
Allen & Overy behaalde in deze categorie een vierde plaats, Stibbe verdiende een vijfde plaats. Houthoff, dat 31 procent van de respondenten aantrok, viel net buiten de top 5, op de zesde plaats.
“Dit is een prachtige bevestiging van de manier waarop juridisch talent ons kantoor ziet. NautaDutilh is een plek waar collega’s iedere dag opnieuw het beste uit zichzelf én anderen halen – samen maken we die inspirerende werkomgeving”, zegt Sjoerd Meijer, managing partners van het kantoor.
Bekende naam
Wat betreft bekendheid blijkt Loyens & Loeff de meest bekende naam in de branche te zijn, met maar liefst 94 procent van de respondenten die aangaven het kantoor te kennen. Houthoff en Stibbe deelden de tweede plaats met 91 procent bekendheid, gevolgd door Baker McKenzie en De Brauw Blackstone Westbroek, beide met 86 procent.
Loyens & Loeff reageerde in het persbericht op hun hoge score: “We zijn erg trots op het feit dat we als kantoor goed bekend zijn bij de volgende generatie professionals. Dit zetten we in om de ambitieuze rechtenstudenten en jonge professionals te bereiken en de start van hun carrière te kunnen bieden.”
Geen directe relatie
Opmerkelijk genoeg toont het onderzoek aan dat er geen directe relatie bestaat tussen populariteit en bekendheid en de veronderstelde focus van studenten en professionals op inclusiviteit en diversiteit. In de categorie inclusiviteit en diversiteit werd Allen & Overy als winnaar gekozen, met 22 procent van de stemmen. De tweede en derde plaats gingen naar De Brauw Blackstone Westbroek (21 procent) en Stibbe (20 procent). Loyens & Loeff en NautaDutilh behaalden respectievelijk de vierde en vijfde plaats op deze ranglijst, met beide 18 procent van de stemmen.
Allen & Overy: “Wij zijn erg blij dat we door deze groep studenten worden gezien als het kantoor dat zich het meeste focust op diversiteit en inclusiviteit. Dit is een belangrijke waarde voor ons omdat we geloven dat een diverse en inclusieve cultuur bijdraagt aan de kwaliteit, de innovatie en de betrokkenheid van onze mensen en onze dienstverlening.”