DLA Piper ligt in de Verenigde Staten onder vuur omdat uit e-mails van een aantal van zijn ex-advocaten blijkt dat ze het wel erg lollig vinden als het bedrag op de factuur ver boven het budget komt. Een cliënt die door het kantoor aangeklaagd werd voor het niet betalen van de rekening kwam met een tegenaanklacht voor excessieve declaratie, en heeft als bewijs de interne correspondentie van de advocaten.
Een zakenman uit de energie-industrie schakelde DLA Piper in voor het voorbereiden van een faillissementsaanvraag voor een van zijn bedrijven. Nadat DLA hem aanklaagde voor 675.000 dollar aan onbetaalde rekeningen, kwam hij in het verweer en diende een tegenaanklacht in, waarin hij het kantoor beschuldigt van een ‘sweeping practice of overbilling’. Dat schrijft Dealbook van The New York Times.
‘Churn that bill, baby!’
En de cliënt heeft bewijs voor zijn beweringen. Vanwege de zogenaamde ‘discovery’ voorafgaande aan het proces, kreeg hij de beschikking over zo’n 250.000 pagina’s aan documenten van DLA Piper, waaronder de e-mails van de advocaten.
Een van de advocaten waarschuwt zijn collega’s een maand na het indienden van de faillissementsaanvraag dat de rekening van de cliënt flink stijgt. ‘I hear we are already 200k over our estimate – that’s Team DLA Piper!’ Een andere advocaat antwoordt daarop: ‘Now Vince has random people working full time on random research projects in standard ‘churn that bill, baby!’ mode. That bill shall know no limits.’
De nieuwe advocaat van de zakenman heeft aan de tegenaanklacht een beschuldiging van fraude toegevoegd, evenals een verzoek tot schadevergoeding (punitive damages) à 22,5 miljioen dollar.
Poging tot humor
Inmiddels heeft Dealbook de memo in handen gekregen die DLA Piper zijn advocaten stuurde. Daarin ontkent het kantoor dat er excessief gedeclareerd is en noemt de e-mails een ‘unfortunate attempt at humor’:
‘The actions described in this story did not happen. These emails reflect an unfortunate attempt at humor by three former lawyers of the firm, but did not result in overbilling to the client.’ […] As such, it is unfortunate that the unprofessional behavior of these lawyers by writing those emails has distracted attention away from the fact that a client refused to pay his bills, and is now being exploited by a party in litigation for their own advantage.’
Lees hier het hele artikel bij Dealbook