Kreeg advocaat H.F.C. Kuijpers onlangs een ‘enkele waarschuwing’ van het Hof van Dscipline voor het visitekaartje waarop hij – behangen met vuurwapens – figureert met de tekst “Eerst schieten, dan praten”, nu zijn andere visitekaartjes en ook de website van de advocaat volgens de Reclame Code Commissie misleidend en oneerlijk. Kuijpers suggereert ten onrechte dat er op zijn kantoor KDK Advocaten meer advocaten dan alleen hijzelf werkzaam zijn, aldus de RCC.
De commissie is blijkens een beslissing van 10 november van oordeel dat “de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Deze zal immers in de veronderstelling zijn dat bij het kantoor van adverteerder meer advocaten werkzaam zijn. Om die reden is de commissie van oordeel dat de reclame-uitingen misleidend zijn en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.”
De klager in deze zaak, uitvinder Kucharek, ligt al jaren in de clinch met Kuijpers. Volgens Kucharek mag Kuijpers zichzelf ook niet afficheren als specialist in de intellectueel eigendom, hetgeen wel op een aantal van de kaartjes staat. De RCC gaat hier niet in mee: “Het feit dat op de visitekaartjes 1, 2 en 5 onder de naam van de adverteerder een aantal rechtsgebieden worden vermeld, maakt dit niet anders, nu adverteerder hiermee slechts weergeeft wat de gebieden zijn waarop hij werkzaam is of wil zijn.”
Klager richt zijn pijlen natuurlijk ook de Rambo-uitvoering, maar ook dat wordt door de commissie verworpen. Volgens de RCC heeft Kuijpers het kaartje niet meer in de openbaarheid gebracht na de beslissing van de Raad van Discipline en het Hof van Discipline, de klacht “kan derhalve niet slagen”.
De Reclame Code Commissie wil geen enkele toelichting geven op de zaak zolang de appeltermijn nog loopt.