De Orde van Advocaten (NOvA) onderzoekt met de Kamer van Koophandel (KvK) of met het BAR-register kan worden voorkomen dat een oud-advocaat nog privégegevens in het Handelsregister kan inzien. Als gevolg van misbruik door een oud-advocaat, lekten onlangs 1.800 privéadressen, ook van politici.
Vorige maand werd bekend hoe tientallen voormalig advocaten misbruik hebben gemaakt van een autorisatie om privégegevens op te vragen in het Handelsregister. Dit werd duidelijk na een ernstig datalek door toedoen van een oud-advocaat, waarbij onder meer adressen van Tweede Kamerleden uitlekten. Deze voormalig advocaat was al maanden uitgeschreven van het tableau, maar maakte nog steeds onterecht gebruik van de autorisatie om privéadressen op te zoeken.
De reden dat hij dit nog maanden kon blijven doen, is dat ‘autorisatiehouders zelf verantwoordelijk zijn voor het laten intrekken van autorisaties’, zo meldde de KvK toen. Een beperkt aantal instanties en beroepsgroepen is bevoegd om dergelijke privégegevens in te zien, waaronder justitie, advocaten, notarissen en deurwaarders.
Verder stelt de orde om zulk oneigenlijk gebruik van privégegevens door voormalig advocaten voortaan te willen voorkomen. Daarom wordt momenteel onderzocht of het mogelijk is een koppeling tussen het Handelsregister en het BAR-register mogelijk te maken, zodat een uitgeschreven – of geschrapte – advocaat automatisch direct geen toegang meer heeft tot privégegevens van bijvoorbeeld politici of (voormalig) bestuurders.
De KvK en de NOvA zeggen nog te onderzoeken of voormalig advocaten ten tijde dat zij nog advocaat waren oneigenlijk gebruikgemaakt hebben van privégegevens van derden. ‘De NOvA betreurt het zeer dat door deze voormalige advocaat een integriteitsgrens is overschreden,’ zo reageert de orde alsnog op het eerdere datalek. ‘Alle voormalig advocaten die nog toegang hadden tot privégegevens bij de KvK zijn inmiddels van deze lijst verwijderd.’
Een reden waarom een advocaat toegang tot deze gegevens nodig heeft, is bijvoorbeeld het begeleiden van een fusie van twee of meer rechtspersonen. Een van de eerste stappen is dan het opstellen van een fusievoorstel. Om alle betrokkenen (bestuurders, gevolmachtigden, aandeelhouders, etc.) op de hoogte te stellen, moet een advocaat toegang hebben tot afgeschermde informatie uit het Handelsregister. Zonder de bijzondere autorisatie is het volgens de orde onmogelijk om alle betrokkenen te achterhalen.
Een ander voorbeeld: in het geval van een bedreiging van een natuurlijk persoon kunnen gegevens worden afgeschermd in het Handelsregister, maar zo nodig kan een advocaat deze informatie toch opvragen als dit nodig is voor een zaak.