In korte tijd hebben honderden notarissen en kandidaat-notarissen meer dan duizend nevenfuncties geregistreerd, zo blijkt uit cijfers van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). Dit volgt op een onderzoek van NRC in augustus, waarin werd aangetoond dat notarissen op grote schaal hun wettelijke meldplicht niet naleefden.
Het onderzoek van NRC richtte zich op de grootste notariskantoren van Nederland. Daaruit bleek dat driekwart van de notarissen hun nevenfuncties niet of onvolledig in het verplichte online register vermeldde. Dit register is bedoeld om de onafhankelijkheid van notarissen te waarborgen en mogelijke belangenconflicten te voorkomen. De KNB bracht naar aanleiding van de onthullingen de meldplicht opnieuw onder de aandacht, waarna 665 notarissen nieuwe nevenfuncties registreerden.
De meeste ongeregistreerde functies betreffen bestuursposities van persoonlijke holdings, waarin notarissen hun verdiensten laten stromen. Annerie Ploumen, de vertrekkend voorzitter van de KNB, benadrukte het belang van transparantie en noemde het “zonde dat een krantenartikel nodig was” om de registratie op orde te brengen. De KNB zal samen met toezichthouder BFT voortaan zelf toezicht houden op de naleving van de meldplicht.
Ploumen legt aan het NRC uit dat veel notarissen het bestuur van hun persoonlijke holding niet zagen als een nevenfunctie. Dit terwijl de KNB in 2022 in de toelichting op een nieuwe beleidsregel over nevenbetrekkingen al had aangegeven dat ook deze functies gemeld moeten worden. “Notarissen vervullen in de maatschappij een poortwachtersrol en die begint ermee dat zij over zichzelf transparant zijn. Dat mag de samenleving ook van ons verwachten”, aldus Ploumen.