Na de HEMA biedt nu ook het Kruidvat notariële akten aan. Dat wil zeggen: klanten kopen een voucher voor een samenlevingscontract of testament, waarna die worden opgemaakt door een notaris verbonden aan juridisch dienstverlener Ligo. De KNB is kritisch: ‘Onze akten passen niet naast de shampoo.’
Drogisterij Kruidvat, onderdeel van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, heeft de online notarisservice afgelopen week stilletjes gelanceerd. Het voornaamste verschil met de in 2013 gestarte notarisservice van warenhuis HEMA: het Kruidvat werkt met online vouchers die te besteden zijn bij juridisch dienstverlener Ligo, waar circa tien notariskantoren in het hele land bij aangesloten zijn, zoals bijvoorbeeld Sterel CS (Amsterdam) en TeekensKarstens (Leiden). HEMA werkt direct samen met twaalf notariskantoren.
Verder liggen de prijzen van de Kruidvat-vouchers gemiddeld iets onder de tarieven van de HEMA-notaris. Zo kost een Kruidvat-voucher voor bijvoorbeeld een enkel standaard samenlevingscontract of testament 199 euro, en een levenstestament 249 euro. Kruidvat en Ligo melden overigens netjes dat hun diensten niet voor iedereen geschikt zijn. Ondernemers of mensen die geen Nederlands spreken, kunnen er geen gebruik van maken. Vooralsnog is de Kruidvat-actie een tijdelijke: vouchers zijn tot 30 november 2020 te koop en moeten uiterlijk eind 2020 zijn verzilverd.
Net als bij de HEMA-notaris vullen consumenten na verzilvering van het voucher zelf online alle benodigde gegevens in voor het samenlevingscontract of (levens)testament. Op basis van deze input genereert Ligo een conceptakte die per e-mail wordt verstuurd, waarna de consument kan kiezen uit een van de twaalf aangesloten notariskantoren om de akte te laten passeren. De gekozen notaris neemt dan contact op voor een afspraak. Zodra de wensen echter iets afwijken van de ‘standaardakte’, komen er aanvullende kosten bij. Toch blijft een online formulier voor consumenten voordeliger dan een volledig traject op een notariskantoor.
Het bestuur van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) ziet het nieuwe Kruidvat-product met lede ogen en niet zonder ergernis aan, zo blijkt uit een reactie van voorzitter Nick van Buitenen. “Onze akten passen niet naast de shampoo,” zegt hij in een nieuwsbericht van de KNB. “We zijn immers geen papier- of letterleverancier, maar leveren een dienst. Bovendien is het proces van een akte méér dan het aangaan van een digitaal vraag-en-antwoordspelletje.”
Kruidvat en Ligo willen naar eigen zeggen de drempel naar de notaris verlagen, maar volgens Van Buitenen is deze drempel nu al laag. “Dit soort advertenties suggereert dat de dienst van de notaris altijd hetzelfde is. Dat klopt niet. De akte is de vastlegging van ieders persoonlijke wens. Ook voor het traject daar naartoe betaal je als klant.”
Bijna zeven jaar geleden spande de KNB een tuchtzaak aan tegen de HEMA Notarisservice. Een van de deelnemende notariskantoren diende als voorbeeld om de dienst te laten toetsen tot aan de hoogste tuchtrechter. De Notariskamer van het Gerechtshof Amsterdam oordeelde uiteindelijk dat een dergelijke notarisservice bij een retailer niet in strijd is met de wet- en regelgeving voor het notariaat. Bovendien was via de HEMA-notaris de geheimhouding van gegevens van cliënten voldoende gewaarborgd.