De komst van het Engelse kantoor Fieldfisher naar Nederland werd door het kantoor zelf aangekondigd in de Engelse media, maar die landing laat voorlopig nog op zich wachten. Kwartiermakers Erwin van der Wiel en Erik Limpens gaan samen met Alexander Odle en Jeroen Hoekstra zelfstandig van start met Nineyards Law. “We vormen zo’n perfecte match dat onze ambities in een stroomversnelling zijn gekomen. Als er zoveel dynamiek is, dan moet je die pakken.”
Door Lucien Wopereis
Van der Wiel en Limpens gaven in december 2014 op Advocatie te kennen werkzaam te zijn als kwartiermakers van de nieuwe vestiging van Fieldfisher in Nederland. De bestuursvoorzitter van Fieldfisher, Michael Chissick, had eerder aan The Lawyer laten weten Nederland een logische volgende stap te vinden: ‘The Dutch economy is pretty strong, and there are lots of Anglo-Dutch companies including Shell and Unilever. We analysed where we send and recieve work, and it also fits well with our sectors.’
Maar die vestiging in Nederland kan nog wel even duren. Van der Wiel stelt dat hij en zijn medepartners echter nú naar buiten willen treden. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de bestaande cliënten van het kantoor. “We barsten van het werk. Onze huidige cliënten willen nu ook weten wat er te gebeuren staat.”
Nineyards Law zal op 1 januari 2016 gegroeid zijn naar vijftien advocaten. Het kantoor zal een full service advocatenkantoor worden voor de zakenwereld. Werk dat nu voor een belangrijk deel wordt gedaan door de grote Zuidaskantoren. “Wij combineren de expertise en kunde van het internationale kantoor met de voordelen van een kleinere setting. Wij gaan kwaliteit leveren tegen concurrerende tarieven en met alternatieve fee arrangements. Gezien onze achtergrond en deskundigheid richten wij ons heel nadrukkelijk op het internationale advocatenwerk,” vertelt Jeroen Hoekstra, afkomstig van Baker & McKenzie en zelf gespecialiseerd in corporate transactiewerk.
Nineyards Law zal niet alleen afwijken in de tariefstelling, maar ook qua cultuur, zo is het stellige voornemen van de oprichters. Uitgangspunt is de focus op kwaliteit en een hogere betrokkenheid van de partners. Volgens de oprichters hebben cliënten behoefte aan een advocaat die ook meedenkt als er geen transactie of procedure loopt. “We doen hetzelfde werk als de grote kantoren, maar dan wel op onze manier. Vakmanschap, teamwork en plezier in het vak staan centraal,” zegt Alexander Odle, ook voormalig Baker & McKenzie partner, en de IE-man van het nieuwe kantoor.
Van der Wiel: “Wij willen een echte, langdurige relatie opbouwen met cliënten. Dat doen wij door ons intensief te verdiepen in de sector en industrie van onze cliënten. Dat vergt een investering van onze kant.” Odle: “En winstmaximalisatie is voor ons niet een doel op zich, want dat kan de vrijheid om goed werk te leveren beperken.”
Anders dan de Zuidas, maar in het Atrium aan de Strawinskylaan ook in het hart daarvan. Ze hebben er mede om pragmatische redenen voor gekozen. “We krijgen hier mensen te werken uit andere steden, dus moeten we een treinstation vlakbij hebben. En vanwege de internationale focus van ons kantoor is de nabijheid van Schiphol natuurlijk ook van groot belang.”