De diensten van een support lawyer, maar dan ad hoc en extern. Dat is in een notendop wat het nieuwe SupportlawyerOnLine biedt aan voornamelijk kleine en middelgrote advocatenkantoren. Medeoprichter Arjen van Rijn: “Op veel kleinere kantoren loopt er niet iemand rond om je te ondersteunen.”
Met het live gaan van de website ging SupportlawyerOnLine afgelopen zaterdag officieel van start. Initiatiefnemers Arjen van Rijn (Spigt) en Linus Hesselink (voormalig eindredacteur Advocatenblad) kregen al veel enthousiaste reacties. Van Rijn: “Het is natuurlijk even kijken wat zich daaruit ontwikkelt. We verwachten niet ineens een enorme aanloop. Het is een nieuw product, mensen nemen er kennis van en beslissen of ze er gebruik van willen maken.” Wel is hij erg benieuwd hoe het zal gaan lopen. “Je kunt nog zoveel modellen gebruiken; the proof of the pudding is in the eating.”
Alternatief voor in house ondersteuning
Op de website is te lezen wat het bedrijf advocaten te bieden heeft die niet een eigen paralegal, support lawyer of deskundige collega binnen handbereik hebben: overzichten van juridische literatuur, beleid, wetgeving en jurisprudentie, nieuwsbrieven voor cliënten, antwoorden op concrete juridische vragen en controle of voorbereiding van publicaties. ‘Een uniek en praktisch alternatief voor de traditionele in house ondersteuning, in een tijd waarin ook advocatenkantoren worden gedwongen om de kosten te drukken’, aldus het persbericht.
Van Rijn en Hesselink zijn beiden bekenden in de wereld van de advocatuur. Van Rijn was lange tijd partner bij de landsadvocaat en is nu parttime advocaat bij Spigt Litigators. Hesselink was jarenlang eindredacteur van het Advocatenblad. Het idee ontstond in de praktijk. Van Rijn: “Ik werkte bij Pels Rijcken en daar is de support lawyer goed ontwikkeld. Als fee-earner zijn er veel dingen die je niet zelf uitzoekt. Op veel kleinere kantoren loopt er echter niet zo iemand rond om je – los van een dossier – te ondersteunen. En dat terwijl de behoefte er wel is.”
Focus op advocatuur
En dus gingen Van Rijn en Hesselink de markt verkennen om te inventariseren of er al iets vergelijkbaars bestond. Dat bleek – tot hun eigen verbazing – niet zo te zijn. “Er zijn wel juridische diensten, maar die gaan voornamelijk in de dossiers zelf zitten of helpen vooral het bedrijfsleven. Wij hebben er heel nadrukkelijk voor gekozen om dat niet te doen en alleen het ondersteunende werk over te nemen van advocaten.” Zou het bedrijf zich uiteindelijk niet ook in die richting kunnen gaan uitbreiden, richting bedrijfsjurist of ondernemer? “Het uitgangspunt is dat wij ons op de advocatuur richten, dat kennen we goed. We komen niet uit het bedrijfsleven, dus eerst gaan we dit maar eens proberen. Vervolgens kunnen we gaan kijken of het concept uit te breiden valt. Waar onze grens ligt, moet nog blijken.”
Er wordt gewerkt met een team van 27 ex-advocaten, zelfstandige juristen en mensen die werkzaam waren als support lawyer of student-stagiaire bij grote advocatenkantoren. Dat team is grotendeels ontstaan door het eigen netwerk van de twee initiatiefnemers en ‘via via’. “Als het initiatief eenmaal bekend is, melden mensen zich vanzelf, dat ontwikkelt zich.” En dat blijkt ook al wel. Van Rijn: “We zijn in gesprek met een aantal mensen die het een interessant initiatief vinden. Maar met de 27 mensen die we nu hebben, is het voldoende om te kunnen starten.”