Op 28 mei hebben 45 bedrijven het Charter Talent naar de Top – ter stimulering van de doorstroming van vrouwen naar topfuncties – ondertekend. Onder die bedrijven zeven grote advocatenkantoren. Opvallende ontbrekende namen zijn Houthoff Buruma (qua omvang het tweede kantoor van Nederland) en De Brauw Blackstone Westbroek (nummer 3). Een bewuste keuze?
Ondertekenaars zijn Allen & Overy, Baker & McKenzie, Clifford Chance, Loyens & Loeff, NautaDutilh, Stibbe en Van Doorne. In het Charter beloven ze te werken aan een hogere toestroom en betere doorstroom van vrouwen. “TopBrainstorm (de initiatiefnemer, red.) meent dat breed gedragen ondertekening en naleving van het Charter op termijn leidt tot de beoogde toename van het aantal vrouwen in topfuncties,” aldus de advertentie die afgelopen weekend verscheen in onder meer het Financieele Dagblad.
De deelnemers leggen jaarlijks rekenschap af aan een Monitoring Commissie. Die wordt binnenkort opgericht. De Monitoring Commissie maakt de resultaten openbaar door “naming & praising”. “We willen de problematiek op een positieve manier onder de aandacht brengen. Als bedrijven echter consequent nalaten om de gemaakte afspraken na te komen, dan kunnen we ze van de lijst van ondertekenaars schrappen. De ondertekening is vrijwillig, maar zeker niet vrijblijvend”, zegt Jetske Boom van TopBrainstorm.
De mogelijkheid van slechte publiciteit – die het gevolg kan zijn van “naming” – heeft Allen & Overy niet weerhouden. “Wij ondersteunen dit initiatief van harte, en we zijn helemaal niet bang voor eventuele negatieve publiciteit. Ik zou zeggen, belt u over een jaartje maar weer terug,” aldus de perswoordvoerder van het kantoor.
Houthoff Buruma ontbreekt op de lijst, maar dat zegt niet dat het bedrijf het Charter niet wil ondertekenen. “Wij vinden het een goed initiatief, maar wilden het eerst toetsen aan ons eigen diversiteitsbeleid. Daar zijn we nog mee bezig. Ik verwacht dat we het Charter op korte termijn zullen ondertekenen,” zegt managing partner Philippe Creijghton.
De Brauw Blackstone Westbroek ontplooit naar eigen zeggen veel activiteiten op het gebied van diversiteit, activiteiten die ook bekend zijn bij de organisatie achter het Charter. Maar: “We zijn voor dit initiatief niet benaderd,” aldus hoofd marketing Eric Mieras.