Op 11 januari openden voormalig Ahold-bedrijfsjurist Peter Wakkie en insolventieadvocaat Ilan Spinath hun nieuwe tweemanskantoor, Spinath & Wakkie. Sindsdien bieden ze zichzelf aan als crisismanager bij bedrijven. Volgens Spinath loopt het als een trein. “Het lijkt zowaar alsof dit concept werkt.”
”Spinath & Wakkie is geen gewoon advocatenkantoor,” zegt Spinath. “We proberen ons breder te manifesteren, meer oplossingsgericht. We worden bij voorkeur niet voorafgaand aan een procedure ingeschakeld, maar ter aanvulling, als de procedure al loopt. Inderdaad, als er al advocaten op een zaak zitten.”
Wakkie was tot voor kort nog bestuurslid bij supermarktconcern Ahold. Voor die tijd stond hij Ahold als De Brauw-advocaat bij toen het in 2003 door fraudeaffaires werd geplaagd. De twintig jaar jongere Spinath was hiervoor advocaat bij Loyens & Loeff.
Gat in de markt
Nu bemiddelen de twee bij langslepende juridische conflicten, dreigende surseance, fraudeaffaires en aanvallen door activistische aandeelhouders. “Wij kunnen dan monitoren, supervisen en adviseren. En zorgen dat de communicatie goed verloopt – daar heeft Peter ruime ervaring in.”
Het concept klinkt wat vaag, zegt Spinath, maar het is volgens hem wel een gat in de markt. “De behoefte aan zo’n rol bestaat al lang, en daar voldoen wij nu aan. Voor zover ik weet is dit nieuw. Ik heb er in elk geval niet eerder van gehoord.” Dat verklaart waarschijnlijk mede waarom het kantoor nu al zo goed loopt. Spinath: “Alles gaat zoals we hoopten. We doen hele leuke dingen, zowel kort- als langlopend. Het lijkt zowaar alsof dit concept werkt.”
Een website heeft het kantoor nog niet. “Daar wordt nog aan gewerkt. Maar er komt weinig op, hoor; niet veel meer dan een naam en een telefoonnummer. Deze wereld is klein genoeg om ons te kunnen vinden, en wij houden het liever persoonlijk.”