Nederlandse advocaten zijn fan van artificial intelligence (AI) en ESG wordt steeds belangrijker. Toch geeft 69 procent van de ondervraagden aan niet volledig voorbereid te zijn op de groeiende vraag naar ESG-advies. Dat blijkt uit het Future Ready Lawyer-rapport van Wolters Kluwer.
Het rapport, genaamd Omarm Innovatie en Verandering en gebaseerd op een enquête onder zevenhonderd juristen van advocatenkantoren, juridische afdelingen en zakelijke dienstverleners in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten, onthult belangrijke inzichten en wereldwijde trends die de juridische sector transformeren.
Het rapport benadrukt de verschuivingen in de perceptie van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de juridische sector. Nederlandse advocaten tonen een opvallende overtuiging van de voordelen van AI, met 65 procent die deze technologie als gunstiger beschouwen in vergelijking met respectievelijk 46 procent in de VS, 38 procent in België en zelfs maar twintig procent in Frankrijk. Nederlandse juridische professionals beschouwen AI meer dan hun internationale collega’s als een kans en tonen bovendien het beste begrip van de toepassing van deze technologie op hun werk.
AI integreren
Bijna driekwart van de ondervraagde juristen begrijpt hoe generatieve AI in hun werk kan worden toegepast. 73 procent van hen verwacht deze technologie het komende jaar daadwerkelijk te integreren in hun juridische werkzaamheden. De meningen over generatieve AI zijn verdeeld, waarbij 43 procent het als een kans ziet en 25 procent als een bedreiging. Een kwart van de juridische professionals is meer verdeeld, en denkt dat AI zowel kansen biedt als een potentiële bedreiging vormt.
Het aantal advocaten dat verwacht meer gebruik te gaan maken van AI is de afgelopen jaren flink gestegen. Tijdens hetzelfde onderzoek in 2019 verwachtte nog maar 58 procent van de ondervraagde juristen dat zij in de komende drie jaren gebruik zouden gaan maken van AI.
Werk verbeterd
Hoewel 87 procent van de juristen aangeeft dat technologie hun dagelijkse werk heeft verbeterd, benut slechts 46 procent deze technologie optimaal. Het rapport benadrukt dat het behouden van cliënten een voortdurende uitdaging is, waarbij optimale technologie-inzet cruciaal is voor het verbeteren van klantenservice en -tevredenheid. Maar liefst 85 procent van de ondervraagde advocatenkantoren heeft plannen om meer technologie in te zetten om de productiviteit te verhogen.
Daarnaast gaat het rapport in op ESG: “Duurzaamheid krijgt een steeds hogere prioriteit op de maatschappelijke en zakelijke agenda, met als gevolg dat ESG zich snel heeft ontwikkeld tot een aanzienlijke en specifieke vraag binnen de juridische sector.” Hoewel 68 procent van de advocatenkantoren in de afgelopen drie jaar specifieke ESG-diensten heeft opgezet, geeft 69 procent aan niet volledig voorbereid te zijn op de groeiende vraag naar ESG-advies.
Talent aantrekken en behouden
Het aantrekken en behouden van talent blijft een topprioriteit voor ruim tachtig procent van de advocaten en bedrijfsjuristen, ondanks complicaties zoals hybride werken en toenemende specialisatie. Het rapport onderstreept ook dat, ondanks 82 procent van de juristen die tevreden zijn over de diversiteitsprestaties van hun werkgevers, slechts 55 procent van de advocatenkantoren en juridische afdelingen officieel beleid heeft op het gebied van Diversity, Equity, Inclusion and Belonging (DEIB). Een aanzienlijk aantal organisaties geeft echter aan dit in de komende twaalf maanden te zullen opstellen.