Nationale Notaris heeft de toorn van de erven van schrijver Harry Mulisch over zich afgeroepen na een forse blunder in een reclamecampagne. Door het hele land zijn 1500 reclameposters verspreid waarop te de begrafeniskist van Mulisch te zien is. De slogan: “Klaar om te gaan? Doe de gratis testamentscan.”
Nationale Notaris-directeur Albert van der Wijk bevestigt de pijnlijke uitglijder tegenover het ANP. Een reclamebureau had de afbeelding van de kist met zes dragers uitgekozen en had – net als de directie van Nationale Notaris – geen idee dat het op de foto ging om de begrafenis van Mulisch, die in oktober 2010 overleed.
Diens familie nam zelf not amused contact op met de notarisketen, waar zestig kantoren bij zijn aangesloten. Er zijn in totaal 5000 posters gedrukt: in principe worden de resterende 3500 exemplaren vanwege de gemaakte kosten toch verspreid. De erven van Mulisch zouden niet hebben gevraagd om de verspreiding van de posters te staken. Nationale Notaris stelt wel dat er netjes is betaald voor de rechten van de foto in kwestie.
Een foto van de reclameposter op Twitter.