Landelijke keten Nationale Notaris heeft een verbond gesloten met De Hypotheker. ’s Lands bekendste hypotheekbemiddelaar heeft per 1 mei de Jazeker Hypotheekservice gelanceerd, waarbij de opstelling en het passeren van hypotheek- en leveringsakten deel uitmaken van een totale hypotheekadviespakket. Nationale Notaris mag zich intussen met bijna veertig notariskantoren de snelst groeiende notariële franchise noemen.
Door Joris Rietbroek
Aanvankelijk bood Nationale Notaris na de start begin 2013 alleen online notariële diensten aan, met een netwerk van zestig notariskantoren achter zich. Momenteel heeft de keten bijna veertig vestigingen door het hele land. Dat moeten er eind 2015 zestig zijn, zodat iedere Nederlander ‘binnen twintig minuten rijden bij een Nationale Notaris kan zijn.’
Dat zijn de woorden van oprichter en directeur Albert van der Wijk, die jarenlang meerdere functies bij Philips bekleedde voordat hij in 2005 zijn eigen adviesbureau begon. Eind 2012 zette hij Nationale Notaris op. Landelijke publiciteit was er eerder dit jaar, toen Nationale Notaris in het nieuws kwam vanwege het gebruik van een foto van de begrafenis van Harry Mulisch in een reclamecampagne.
De Jazeker Notarisservice kan een hypotheek- en leveringsakte verzorgen, maar ook kan de klant er terecht voor een testament, samenlevingscontract, voogdijakte of akte van schenking. Dit tegen concurrerende tarieven, ‘maar niet de goedkoopste, dat willen we ook niet’, onderstreept Van der Wijk. “De Hypotheker biedt de notarisservice als extra dienst aan. Kiest de klant ervoor om hier gebruik van te maken, dan hoeft hij niet nog eens een apart voortraject met de notaris in. Dat deel neemt de Hypotheker-adviseur voor zijn rekening. Alleen voor de overdracht en ondertekening is nog een bezoek aan de notaris noodzakelijk.”
Tussenpersoon
In het traject is de notaris zodoende meer dan ooit de tussenpersoon die checkt of alle documenten wel juridisch gedegen zijn. De verwerking van de akten wordt uitgevoerd in de gecentraliseerde backoffice van Nationale Notaris, gevestigd in Utrecht. Hier zijn inmiddels 25 notariële medewerkers aan de slag, van MBO- tot universitair niveau: zij verwerken alle documenten en maken deze passeerbaar. “Dan pas neemt de notaris het stokje over,” zegt Van der Wijk. “Zeker bij relatief gezien standaarddocumenten voor particulieren die een woning kopen, is dit mogelijk.”
De laatste controles en het passeren van de akten vindt plaats op het notariskantoor zelf. De notarisketen is aangesloten op het Hypotheken Data Netwerk (HDN) en kan zo alle benodigde hypotheekgegevens vanuit het hele land eenvoudig toegestuurd krijgen. Het grote voordeel voor de bij de keten aangesloten notarissen: die hoeven veel minder geld kwijt te zijn aan personeel. “Eigenlijk hebben we in onze backoffice zo’n 25 klerken bij elkaar; de productiviteit is gemiddeld drie keer zo hoog als op een notariskantoor,” schetst Van der Wijk. “De deelnemende notaris betaalt ons per akte.” Hoe de opbrengsten precies worden verdeeld, wil Van der Wijk niet kwijt. “Maar we zorgen ervoor dat iedereen een goed stuk van de koek krijgt.”
Toekomstproof
Het is overigens niet zo dat de Nationale Notarissen exclusief voor de Hypotheker werken. Ook klanten die hun hypotheek elders hebben afgesloten, zijn welkom. Wel zitten in Arnhem de Nationale Notaris en de Hypotheker zelfs pal naast elkaar. “Maar dat is puur toeval”, zegt notaris Tonio Liem, die een kleine tien jaar zijn eigen kantoor heeft. Hij betrok enkele maanden terug een winkelpand pal naast de hypotheekbemiddelaar, met prominent het Nationale Notaris-logo op de gevel. “Maar met die betreffende franchisenemer werk ik intussen al jaren samen.”
Liem sloot zich begin 2013 als een van de eerste notarissen aan bij de keten. Hij omschrijft de franchise als ‘een sympathieke manier om als klein kantoor toekomstproof te zijn’, nu het notariaat al enkele zwaardere jaren achter de rug heeft en tarieven onder druk staan. Dat een centrale backoffice een cruciaal deel van het werk doet, vindt hij geen probleem. “Ik houd zo meer tijd over om de persoonlijke contacten met mijn cliënten te verstevigen. Verder moet je je er als franchisenemer bij neer kunnen leggen dat er op bedrijfsmatig niveau zaken voor je worden besloten.”
Crowdfunding
Een opvallende stap in het kader van zijn recente verhuizing naar een winkelpand: Liem zette een online crowdfundingproject op om een kortlopende lening om te kunnen zetten naar een langlopende lening bij de Nationale Notaris-holding. Benodigd bedrag: 50.000 euro. Veel verder dan ruim 4.000 euro is Liem na een paar maanden echter niet gekomen. “Crowdfunding past bij deze tijd en moet je dus eens proberen, maar blijkbaar heb ik niet de juiste mensen bereikt.”
Dergelijke verhuiskosten neemt de Nationale Notaris-holding niet voor zijn rekening: “Ik blijf uiteindelijk financieel verantwoordelijk voor mijn eigen kantoor. We hebben de mogelijkheden besproken; vanuit het oogpunt van een ruimere liquiditeit was het de beste optie om voor een lening te kiezen.”
‘Niet op zoek naar de kneusjes’
Die omstandigheid rond Liem’s verhuizing komt enigszins tegemoet aan geruchten uit de wandelgangen over de keten: bij Nationale Notaris zouden zich vooral notariskantoren voegen die het op eigen kracht niet lang meer zouden maken. Van der Wijk bestrijdt dit ten dele: “We zijn niet per se op zoek naar ‘de kneusjes’. Wel is het zo dat kantoren waarmee het niet goed gaat, bijvoorbeeld omdat ze met te hoge kosten kampen, in onze formule weer mogelijkheden zien en zichzelf daarom melden. Enkele kantoren met een slecht toekomstperspectief hebben we geweigerd. Maar als een notariskantoor zelf aangeeft niet meer levensvatbaar te zijn, denk ik graag mee om kansen te creëren, om het kantoor weer elan te geven. Een notaris is immers zelf vaak geen ondernemer in hart en nieren.”