Moo Miero vertelt over haar rol als advocaat binnen de entertainmentindustrie. “In plaats van een borrel op de Zuidas, ga je naar een festival, expositie of concert.”
De advocatuur bestaat uit vele takken. Een tak van sport binnen de advocatuur waar men wellicht minder van hoort, is die van de entertainmentindustrie. Immers, ook artiesten hebben een advocaat nodig. Moo Miero, die in februari haar eigen kantoor Miero Advocatuur is begonnen, kan daar met haar achtergrond binnen de industrie alles over vertellen. ‘’In de entertainmentindustrie is de praktijk net zo belangrijk als het juridische. Er gelden ongeschreven regels, de wereld is klein en je weet dat je elkaar vaker gaat tegenkomen.’’
Ervaring in de industrie
Op haar twaalfde begon Miero met acteren en na haar middelbare school werd ze in Jakarta gescout door een modellenbureau. “Ik heb toen een aantal jaar modellenwerk gedaan in Azië’’, vertelt Miero. “Op enig moment wilde ik echter zelfstandig zijn en ik wilde heel graag studeren. Ik heb voor rechten gekozen, omdat je opgeleid wordt om onafhankelijk en analytisch te werken en uiteindelijk in je werk ook je creativiteit kwijt kan.”
Miero werkte voordat ze advocaat werd ook als scriptlezer en schrijver. ”De master Informatierecht sloot perfect aan bij wat ik interessant vind. Tijdens en na mijn studie heb ik stage gelopen bij meerdere kantoren waar ze entertainment- en mediazaken deden.’’
Wat maakt werken als advocaat voor de entertainmentindustrie anders?
‘’Wat het anders maakt voor een advocaat is bijvoorbeeld de manier waarop je acquireert. In plaats van een borrel op de Zuidas, ga je naar een festival, expositie of een concert. Terwijl je bezig bent met leuke dingen, ben je ook bezig met werk.”
Daarnaast dien je op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt in je industrie. “Ik heb op dit moment bijvoorbeeld veel hiphopartiesten als cliënten. Sinds dat Drake en Kendrick Lamar met elkaar in de clinch liggen, krijg ik vaker vragen over disstracks en smaad.” Hetzelfde geldt voor hetgeen zich tussen Ronnie Flex en Top Notch heeft afgespeeld. “Managers en platenlabels vragen mij expliciet om een eerlijke overeenkomst op te stellen en artiesten geven aan dat ze sindsdien eerder geneigd zijn een overeenkomst aan een jurist voor te leggen.”
Als laatste verschil noemt Miero het feit dat de omgang met je cliënt als entertainmentadvocaat anders is bijvoorbeeld die tussen een strafrechtadvocaat en zijn cliënt. “Natuurlijk moet je je onafhankelijkheid bewaren en afstand houden, maar het is minder formeel.’’
Hoe probeer je cliënten te werven?
“Het liefste spreek ik iemand aan tijdens een evenement. I ga ook geregeld naar festivals waar je panelgesprekken en netwerkevents hebt. Als ik zie dat iemand met een tof project bezig is, dan kan ik soms ook een berichtje sturen via LinkedIn. Verder is er veel mond-tot-mond reclame en ben ik aangesloten bij juridisch collectief Backstage Legal.”
Artiesten begeleiden
Beginnende artiesten kunnen kwetsbaar zijn – zeker als zij in het begin elke kans die zij krijgen willen aangrijpen, aldus Miero. ‘’Ze tekenen een deal die op dat moment goed lijkt, maar na een aantal jaar – wanneer ze een succesvolle carrière hebben – komen ze erachter dat de deal toch niet zo goed is. Het kan dan lastig zijn om de deal achteraf nog aan te passen, terwijl je als artiest het gevoel hebt dat de afspraken door de stappen die je in je carrière hebt gemaakt niet meer eerlijk zijn. Voor een platenlabel is het echter altijd een gok om in een artiest te investeren. Je weet niet of iemand’s carrière van de grond komt en of je dat geld ooit weer terugverdiend.’’
Het belang van onderhandelen over een contract is erg groot. Wanneer wordt gevraagd naar een concreet voorbeeld, weet Miero snel antwoord te geven. ‘’Ik sprak laatst een kunstenares die ook jurist is. Zij had een albumcover getekend voor een vrij bekende artiest. Zij heeft tegen de platenmaatschappij gezegd: “Ik wil mijn kunst best verkopen en jullie mogen mijn kunst gebruiken als albumcover, maar ik wil wel het auteursrecht behouden op mijn werk”. Hiermee is akkoord gegaan en zij heeft vervolgens aan de merchandise meer verdiend dan aan de verkoop van haar kunst voor de albumcover. “Door te onderhandelen kan je vaak veel meer uit een deal halen. Dit betekent niet dat je de ander tekort hoeft te doen, maar kan ook betekenen dat partijen op zoek gaan naar de beste uitkomst voor beiden.”
Op welke manier helpt het dat je zelf ervaring hebt?
‘’Ik denk dat je elkaar beter begrijpt. Ik snap beweegredenen van cliënten, omdat ik zelf ook in die situaties heb gezeten. Zo ben ik me bijvoorbeeld erg bewust van de machtsverhoudingen en het belang van het in ere houden van je reputatie. Als je bij een kantoor in loondienst werkt kan je niet zomaar ontslagen worden als je baas je niet aardig vindt, maar als model of artiest wordt je gewoon niet meer geboekt. Dat is niet eerlijk, maar het is ook weer de charme van de entertainmentindustrie. Soms kan het geven van een interview waarin je spijt betuigt genoeg zijn om je carrière te redden en soms is het publiceren van wat disstracks genoeg om een ruzie te sussen. Daar hoeft geen advocaat aan te pas te komen.”