Het invoeren van minimumtarieven voor het notariaat zal de problemen van de beroepsgroep niet oplossen. Dat staat in het rapport Kwaliteit in zware tijd, dat in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatie Centrum (WODC) is opgesteld. “Het is dus zaak voor notarissen om hun kantoororganisatie aan te passen, te innoveren en/of zich op andere aspecten van de notariële dienstverlening te profileren om zo het hoofd boven water te houden in afwachting van betere tijden,” aldus de opstellers.
Volgens de auteurs van het rapport, M.J. ter Voert, F. Zwenk en E.M.Th. Beenakkers (medewerker), beleeft het notariaat een moeilijke tijd waarbij vraag en aanbod niet op elkaar aansluiten. Dat neemt niet weg dat de notaris met de blik op de toekomst zal moeten investeren. “Als er echter langdurig wordt bezuinigd op zaken zoals automatisering en kennisontwikkeling zal dat op termijn negatieve gevolgen hebben voor de kwaliteit van de diensten die notarissen leveren.”
Op die kwaliteit willen de meeste notarissen juist niet inleveren, stellen de auteurs. “De kwaliteit van producten blijft echter moeilijk meetbaar. De kwaliteit van de service lijkt de afgelopen jaren vooruitgegaan door meer informatie en differentiatie in producten en tarieven. Maar de transparantie van offertes is voor verbetering vatbaar.”
Er zijn “niet direct” aanwijzingen dat door de marktwerking of vraaguitval de naleving van de beroepsethische standaarden onder druk staat. “Wel worden door verschillende marktinitiatieven de grenzen opgezocht van wat wel of niet mag. Door dergelijke initiatieven blijft het van belang een vinger aan de pols te houden,” aldus de auteurs van het rapport.