Bij wijze van ludieke eindejaarsactie hebben de Amsterdamse Maverick Advocaten een deepfake-video laten maken van de voorzitter van de Autoriteit Consument & Markt (ACM); Martijn Snoep. “Advocaten moeten rustâgh doen!” roept zijn artificiële evenknie daarin schokkerig.
Het kantoor tweette de video maandagochtend met de begeleidende tekst; ‘Niet waar! Roept ACM de advocatuur nu wéér op belang cliënt minder centraal te stellen?’. Tegenover Advocatie spreekt Maverick Advocaten van een ‘ludieke deepfake-video’, die overigens duidelijk als digitale namaak is te herkennen.
In de video spreekt ACM-voorzitter Snoep – zelf voormalig advocaat-partner bij De Brauw Blackstone Westbroek – knikkebollend de toehoorders toe in een persco-achtige setting. “2020 was door Covid-19 voor iedereen zwaar,” zo start de Snoep-bot zijn relaas. “De kunst wordt om markten weer te laten werken voor mensen en bedrijven. Voor 2021 zet de ACM daarom de mens centraal, en één type in het bijzonder: de advocaat.”
Advocaten moeten rustâgh doen
Volgens de animatie van de voorzitter draagt de advocatuur argumenten aan die de ACM liever niet hoort, wijst hen steeds op fouten, zeurt over mensenrechten, doet onaardig en dreigt zelfs met rechtszaken. “Nog erger,” mimiekt de mond van Snoep, “vaak met succes ook, waardoor het werk van de ACM steeds voor niets is.”
Irritant, inefficiënt en dat moet stoppen, aldus het artificiële kopstuk van de ACM. De deepfake van Snoep roept daarom alle advocaten op om rustâgh te doen; de belangen van hun cliënten minder centraal te stellen en geen zand meer in de raderen te strooien van de ACM.
Bekijk hieronder de tweet met deepfake-video (tekst loopt door onder video):
Niet op de man
Namens Maverick Advocaten, bekend om dit soort voor-de-gek-houderij, vertelt advocaat Martijn van de Hel de achterliggende gedachte van de video. “Elk jaar doen we een stunt of grap. Vaak rondom 1 april. In het verleden maakten we bijvoorbeeld op onze website melding van een voorstel tot aanpassing van de Mededingingswet, waardoor het kartelverbod zou worden afgeschaft. Dit jaar was in april de lockdown gaande, dus leek het ons niet gepast om te grappen en grollen. Nu wilden we dat wel weer proberen.”
Omdat er rondom deepfakes veel ophef is en de ACM zich richt op de online bescherming van consumenten, vond Maverick Advocaten een deepfake passend als grap. De video is daarnaast ook een kwinkslag naar de discussie omtrent de relatie tussen de advocatuur en de ACM. “Martijn Snoep heeft bij debatten weleens gezegd dat hij vindt dat deze verhoudingen zijn verhard,” vertelt Van de Hel. “Ook verdedigde hij ooit, bij het kerstdebat van de Vereniging voor Mededingingsrecht, de stelling dat advocaten de belangen van hun cliënten minder centraal moeten stellen, dat ze geen zand in de raderen van de ACM moeten strooien.” Een wat extremer standpunt, dat paste bij de vorm van deze jaarlijkse debatten op “het scherpst van de snede”, volgens Van de Hel. Desalniettemin een stellingname die ze bij Maverick Advocaten niet zijn vergeten.
Hoewel de video dus een serieuze ondertoon heeft en Snoep de hoofdrolspeler is, is hij vooraf niet ingelicht, zegt Van de Hel. Daarbij benadrukt hij dat de deepfake vooral één grote grap is, om in deze donkere coronadagen mensen te laten lachen. Ook geeft hij te kennen dat zijn kantoor met hun jaarlijkse grappen nooit op de man speelt. “De boodschap is gericht aan de ACM, maar dat is een bestuursorgaan, daar konden we niets mee. Met Snoep wel; hij is het gezicht van de organisatie. In het verleden hebben we bijvoorbeeld, om dezelfde reden, ook weleens een ludiek sinterklaasgedicht aan de voorzitter van de ACM persoonlijk gericht. Hopelijk snapt hij dat, maar ik vermoed van wel. We hebben beiden bij De Brauw gewerkt en daar kende ik hem als iemand die houdt van cabaret en komedie. Hopelijk kan hij er dus om gniffelen.”