De markt voor octrooi- en merkenbureaus gaat de komende vier à vijf jaar stevig op de schop. De internationalisering, de komst van private equity bedrijven en het samenvoegen van octrooi- en merkenrechtbureaus zullen zorgen voor schaalvergroting. Die voorspelling doet Bas Kist van Shieldmark.Zacco. Shield Mark fuseerde zelf in maart 2008 met het Scandinavische Zacco.
Volgens Kist is het gedaan met de relatieve rust op de markt van merkenbureaus. Eén van de oorzaken is de internationalisering, of beter: Europeanisering, van het merkenrecht. “Een Amerikaan die zijn merk hier gaat registreren, wil meteen zaken doen voor heel Europa, en niet alleen Nederland of de Benelux. Wij werken alleen nog met Europese regels.”
Een tweede ontwikkeling is komst van private equity-bedrijven. Gilde nam vorig jaar Novagraaf over, en het Brusselse merkenbureau Gevers werd overgenomen door SG Capital. Kist denkt dat de investeerders zullen aankoersen op schaalvergroting. “Een kenmerk van dergelijke investeerders is immers dat ze daarnaar zoeken. Over vier a vijf jaar, als ze dat doel hebben bereikt, stappen ze mogelijk weer uit de markt.” Volgens Kist zijn de private equity-bedrijven in de markt gestapt, omdat ze het potentieel en de waarde van intellectuele eigendomsrechten onderkennen.
Eén van de mogelijkheden om schaalvergroting te bereiken, is het samenvoegen van octrooi- en merkenbureaus. “In Nederland is het samengaan van octrooi- en merkenrecht redelijk ongebruikelijk. Er zijn wel een aantal gecombineerde bureaus, maar het merendeel is toch nog gescheiden. Hoewel beide rechtsgebieden in elkaars verlengde liggen, zijn octrooigemachtigden en specialisten in merkenrecht toch een heel verschillend slag mensen. Maar bedacht vanuit een full service-gedachte is samenvoeging een heel logische.”
De nieuwe combinatie Shieldmark.Zacco zal zich ook op het octrooirecht gaan richten. Het Scandinavische Zacco is een belangrijke speler op die markt. “Wij hebben hier nu een Deense octrooigemachtigde rondlopen, die bij ons de octrooipraktijk aan het opstarten is.”
Nederlandse advocatenkantoren werpen zich met wisselend succes op de merkenrechtregistratie. NautaDutilh is een aantal jaren geleden begonnen met merkenrechtregistratie, en Baker & McKenzie beheert de merkenportefeuille van Unilever. Clifford Chance en Houthoff hebben zich er eerder ook op geworpen, maar zijn inmiddels weer met deze dienstverlening gestopt, aldus Kist.