Twee op de drie (68 procent) Nederlandse mkb-ondernemers zagen de waarde van hun bedrijf het afgelopen jaar stijgen. 73 procent van hen verwacht dat deze trend zich ook de komende twaalf maanden voortzet. Dit betekent dat de M&A markt voor mkb-bedrijven langzaamaan verschuift van een verkopers- naar een kopersmarkt.
Dat meldt Marktlink op basis van zijn driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van mkb-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers, waarvan 299 Nederlanders, 104 Belgen, 110 Denen en Zweden, 329 Duitsers en 224 Britten.
Stijgende lijn in Nederlandse M&A-markt
Tom Beltman, partner bij Marktlink, ziet een stijgende lijn in de Nederlandse M&A-markt voor mkb. “Het Nederlandse mkb heeft de afgelopen jaren goed gereageerd op alle onzekerheid in de markt. Het heeft hiermee laten zien duurzaam winstgevend te kunnen zijn, en dat maakt deze ondernemingen nóg aantrekkelijker voor potentiële kopers”, zegt Beltman. “Dankzij goedgevulde private equity-fondsen die op zoek zijn naar goed functionerende mkb-organisaties om in te investeren, verwachten we dan ook een sterke stijging in het aantal transacties.”
Lees ook: Betrokkenheid van vrouwen bij M&A-deals in VS in tien jaar bijna verdubbeld
Ondernemer kent waarde bedrijf niet
Een op de vijf (22%) Nederlandse ondernemers vindt dat zijn bedrijf op dit moment ondergewaardeerd is. In heel Europa is ongeveer 33 procent van de ondervraagde ondernemers niet tevreden over de waardering van zijn bedrijf.
Overigens blijkt bijna de helft van de Nederlandse mkb-ondernemers niet te weten wat de waarde van het eigen bedrijf is. 14 procent wil dat ook helemaal niet weten. Beltman vindt dat zorgwekkend: “Je kop in het zand steken is nooit een goed idee; je moet altijd de waarde van je onderneming weten, niet alleen op het moment dat je een verkoopwens hebt.”
Lees ook: Advocaat aansprakelijk voor advisering rondom M&A deal?