De Amsterdamse vestiging van Loyens & Loeff is verhuisd en sinds vandaag gevestigd in het nieuwe kantoorgebouw Hourglass aan de Zuidas. Loyens & Loeff huurt er ruim 21.000 van de 30.000 vierkante meter en verwacht al deze ruimte ook post-corona nodig te hebben, stelt managing partner Bram Linnartz.
In de afgelopen twintig jaar was Loyens & Loeff in Amsterdam gevestigd aan de Fred. Roeskestraat, nabij het Olympisch Stadion. Het tachtig meter hoge Hourglass is speciaal voor Loyens & Loeff ontworpen en is geïnspireerd op de geometrische kunstwerken van de beeldhouwer Brancusi, meldt het kantoor. De bouw begon in oktober 2017.
“Hourglass is een heel efficiënt en duurzaam gebouw,” zegt managing partner Bram Linnartz. “Het is perfect aangesloten op het openbaar vervoer en heeft een snelle verbinding met Schiphol. In het kantoor hebben we de laatste inzichten op gebied van innovatief en flexibel werken toegepast.”
Hourglass heeft het BREEAM Excellent-certificaat gekregen en behoort daarmee tot de duurzaamste gebouwen in Nederland. Zo wordt het verwarmd vanuit het warmtenet van Amsterdam, zijn alle ramen voorzien van drielaagse beglazing en liggen er zonnepanelen op het dak. Volgens Linnartz is het gebouw licht en ruim opgezet, met een warme uitstraling en een menselijke maat. “Wat ik zelf heel mooi vind, zijn de vides van de begane grond tot en met de tiende verdieping, waarin over de volledige hoogte een groenwand is verwerkt.”
Meer thuiswerken en vierkante meters
Uiteraard dateren de verhuisplannen en de keuze voor het aantal te huren vierkante meters in Hourglass van voor de coronacrisis. Heeft Loyens & Loeff de ruim 21.000 vierkante meter vloeroppervlak in het hagelnieuwe pand nog wel nodig, nu het er sterk op lijkt dat meer thuiswerken ook post-corona een blijvertje wordt?
Linnartz denkt van wel: “Ik verwacht niet dat meer thuiswerken zich op de korte termijn zal vertalen in een substantieel mindere behoefte aan kantoorruimte. We weten immers ook dat het belangrijk is om elkaar te blijven ontmoeten. Dat is inspirerend, het bevordert creativiteit en het stimuleert innovatie. Daarnaast is het natuurlijk gewoon heel erg leuk om je collega’s in levende lijve te treffen.”
Bovendien is het zeker voor advocaat-stagiairs en andere jongere medewerkers volgens de managing partner goed om geregeld meer ervaren collega’s om zich heen te hebben. “Binnen ons kantoor werken collega’s van verschillende disciplines samen aan complexe vraagstukken. Jongere collega’s doen veel kennis op door samenwerking en door direct vragen te kunnen stellen. Dat werkt nu eenmaal beter als je samen in een ruimte bent. Het realiseren van nieuwe, duurzame kantoorgebouwen zien we dan ook vooral als een investering in onze talenten. Onze kantoren zijn er vooral op gericht om ons talent optimaal te ontwikkelen en te benutten.”
Vorig jaar betrok Loyens & Loeff al nieuwe kantoorruimtes in Brussel en Zurich, en volgend jaar is het de beurt aan de Londense vestiging om te verhuizen.
Al het nieuws van Advocatie twee keer per week in je inbox? Abonneer je nu op de Advocatie-nieuwsbrief.