We hebben er al regelmatig over geschreven, maar toch blijft het actueel: verzekeringspremies lopen al langere tijd op, en dat geldt ook binnen de advocatuur. We zoomen graag eens in op de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV).
We zien steeds meer terughoudendheid bij verzekeraars. Naast de oplopende schadelast is er sprake van een kleinere beschikbare capaciteit. Hierdoor kunnen premieverhogingen extra hoog uitvallen, zeker voor kleine en middelgrote kantoren met een relatief hoog verzekerd bedrag.
Door de beperkte capaciteit wordt het voor adviseurs complexer om polissen rond te krijgen. Steeds sneller zijn meerdere verzekeraars betrokken bij een dekking voor één kantoor. Mutsaerts heeft gelukkig een uitgebreid netwerk van Nederlandse verzekeraars. Daardoor zijn we in de meeste gevallen in staat om tot hoge verzekerde bedragen een doorlopende dekking af te geven.
Dit laatste is een belangrijk voordeel ten opzichte van inkoop in het buitenland (Engeland); iets wat Mutsaerts zo min mogelijk doet. In het buitenland worden dergelijke polissen doorgaans aflopend gesloten waardoor er elk jaar een in- en uitlooprisico ontstaat, en een complex acceptatieproces doorlopen dient te worden. Bovendien wordt de nieuwe premie(verhoging) meestal pas kort voor de einddatum duidelijk, waardoor er weinig tijd overblijft om naar een alternatief te zoeken.
Een ander aandachtspunt bij een dekking die bestaat uit meerdere polissen is de looptijd. Wij zorgen er altijd voor dat alle polissen een gelijke contractvervaldatum hebben. Dit is belangrijk omdat de verschillende polissen vaak verbonden zijn, waardoor je in je keuze beperkt wordt als je de looptijd niet afstemt. We zien dat dit geregeld (te) weinig aandacht krijgt met vervelende situaties tot gevolg.
Het bovenstaande klinkt allemaal logisch, maar dat is in de praktijk vaak niet het geval. Het is nu belangrijker dan ooit om kritisch te kijken naar je lopende verzekeringen, ook als er géén verhogingen zijn aangekondigd. Wanneer je dit niet doet, kunnen kosten later onnodig hoog oplopen. Soms is het ook verstandig om eens te kijken naar de hoogte van de dekking. Is deze echt nodig of is een lagere limiet ook voldoende? Het verlagen van de limiet kan wel complicaties met zich meebrengen, het is belangrijk hier goed over na te denken.
Als specialist binnen de advocatuur hebben wij zicht op de dekking van vergelijkbare kantoren en kunnen we hier goed over meedenken. Mutsaerts geeft advies over de beste oplossing, en geeft inzicht in de voor- en nadelen van de verschillende opties. Soms betekent dit dat je kunt blijven waar je zit, maar regelmatig zien we alternatieven die zowel op het gebied van premie als dekking een verbetering opleveren.
Benieuwd wat wij voor je organisatie kunnen betekenen? Ieder kantoor, groot of klein, mag vrijblijvend contact met ons opnemen!
Mutsaerts
www.mutsaerts.nl
Erik Stoffels
Accountmanager Business Professionals
T | 013 – 750 78 02
E | estoffels@mutsaerts.nl