Lexence gaat op zoek naar zijn duurzaamste medewerkers. Op initiatief van een van de jonge advocaten op kantoor – Max Koene – worden alle werknemers aangemoedigd meer trap te lopen, minder vlees te eten, dubbelzijdig te printen en de auto te laten staan.
Koene is advocaat ondernemingsrecht: hij won een jaar geleden de interne innovatiewedstrijd van Lexence met zijn idee voor een duurzaamheidschallenge. Die is inmiddels in de praktijk gebracht onder de naam Sustainable Realexation, waarbij die laatste verbastering de kantoornaam en het begrip realisation mixt.
“Bij mijn generatie – generatie Y – leeft het onderwerp duurzaamheid heel erg,” vertelt Koene over de aanleiding voor het project. “Veel handelingen doe je zonder erover na te denken, terwijl het ook anders kan. Het idee is om bewustwording van gewoontes te creëren. Daarnaast houden we wel van een wedstrijdje hier op kantoor. Dus dat leek me de beste manier om er iets mee te doen.”
Sustainable Realexation gaat bestaan uit verschillende challenges – waarmee punten te verdienen zijn – en quizzen over het effect van ieders gedrag op de CO2-uitstoot. Een eerste traploop challenge heeft al plaatsgevonden bij Lexence, gevestigd op de tweede tot en met zevende etage van het Infinity-gebouw aan de Zuidas. Volgens een bericht van het kantoor deden er meer dan vijftig medewerkers mee.
Op intranet en informatieschermen in het kantoorpand zal de ranglijst van deelnemers worden getoond. De punten kunnen via de zogenoemde Sustainable Shop worden ingeruild voor duurzame Dopper-flesjes, powerbanks op zonne-energie of paraplus van gerecyclede PET-flessen. Voor de best scorende werknemers zijn uiteindelijk prijzen beschikbaar.