Je zou kunnen denken dat Philip de Roos (29) met zijn jeugdige voorkomen net zijn rechtenstudie heeft afgemaakt. Maar De Roos heeft al een hele carrière achter de rug. Hij is al een paar jaar advocaat. Ooit bij Stibbe begonnen, maar hij voert tegenwoordig een eigen praktijk. Hij doet van alles, creatief meedenken bij communicatiebureau Huyskens Communications over een beter spoorwegnetwerk bijvoorbeeld. Zijn belangrijkste project is echter Legalloyd, een start-up die volgens een recent persbericht een ‘internetrevolutie in de advocatuur’ gaat worden.
Door Juriaan Mensch
De Roos, één van drie oprichters naast Kris van Driem en Leopold van Oosten, klinkt wat bescheidener: “Wij zijn complementair aan de bestaande advocatenpraktijk. Ik hoop dat het leven van de advocaten die zich bij ons aansluiten makkelijker wordt, omdat ze minder tijd hoeven te stoppen in business development en papierwerk. Daarnaast hoop ik dat het leven van ondernemers makkelijker wordt, omdat de tijd die je kwijt bent aan het zoeken naar een advocaat – de meetings, erheen rijden – minder wordt.”
Dat laatste probleem ondervond De Roos als ondernemer zelf. Hij heeft nog een nevenproject, meer off-beat: hij verkoopt Nederlandse stadsfietsen in Dublin, de stad waar hij bijna twee jaar op het hoofdkantoor van Google in sales werkte. Bij het opzetten van zijn Ierse fietsproject zocht De Roos advies van een moderne Ierse advocaat. “Die vond ik niet. Ik kwam steeds uit bij advocaten van de grotere kantoren, en daar kom je niet binnen als kleine ondernemer. Op dat moment had ik er best wat geld voor over gehad om even een uur te kunnen bellen. Gewoon voor een snel en praktisch advies.”
De keuze voor een goede en betrouwbare fiets is eigenlijk niet veel anders dan kiezen voor een goede juridische adviseur, volgens De Roos. Met dit verschil: op internet vind je eenvoudig ervaringen van honderden gebruikers van vele verschillende fietsmodellen en merken, en kun je, eenmaal overtuigd, direct een bestelling plaatsen. Bij de inkoop van de diensten van een advocaat kan dat nog steeds niet.
“Referrals via bestaande netwerken in de advocatuur leiden niet per se naar de beste advocaat,” zegt De Roos. “Het zou mooi zijn als die mensen met een probleem makkelijk terecht komen bij de juridisch expert. Dat gaat echter lastig nu. Je weet niet wie dat zijn, hoe je ze vindt en wat hun kwaliteit is.” Legalloyd is een serieuze poging om die inefficiëntie in afstemming van vraag en aanbod en gebrek aan transparantie in de markt voor juridische dienstverlening de wereld uit te helpen.
De website is nu nog in bèta – testfase voor digibeten. Dat label gaat er binnen een jaar vanaf hoopt De Roos, nadat met hulp van de ongeveer vijftig aangesloten advocaten in het netwerk het systeem wordt doorontwikkeld. Snel het netwerk uitbreiden is daarom nu even niet aan de orde. Eerst moet het goed werken.
Drie eigenschappen
Het type advocaat dat Legalloyd in het netwerk wil hebben moet voldoen aan drie eigenschappen volgens De Roos: “De eerste is juridische kwaliteit. Er moet een substantiële juridische ervaring zijn, bijvoorbeeld zeven of acht jaar werkzaam bij een groot kantoor. De tweede is industry focus. Veel advocaten zeggen dat ze de taal van de cliënt spreken, maar niet allemaal doen ze het. De onze wel. Ze hebben bijvoorbeeld in-house gewerkt bij een bedrijf, of ze doen niets anders dan procederen binnen een bepaalde industrie. De derde is dat het allemaal moderne advocaten zijn. Advocaten die open staan voor continue feedback, transparant willen zijn over hun prijs, en door hun peer group gezien worden als een firm net als zij zelf: boutique.”
De Roos schat het totale aantal advocaten dat aan het Legalloyd-profiel voldoet op 500 binnen Nederland. Vooralsnog bestaat het netwerk vooral uit advocaten vanuit de Amsterdamse niche-scene, vrijwel allen opgegroeid binnen de muren van de grote namen aan de Zuidas. Een kleine greep uit de kantoren waar de aangesloten advocaten uit afkomstig zijn: Workx, Haseborg & Zillinger, Boekx en enkele eenpitters.
Techniek
Het begint natuurlijk met een goede advocaat vinden via de website. De techniek achter de site is behoorlijk stevig en komt uit de koker van één de medeoprichters van Legalloyd: Leopold van Oosten van website- en applicatiebouwer Pit Group uit Amsterdam Noord. De techneuten van de Pit Group hebben een algoritme ontwikkeld dat uiteindelijk tot een slim en intuïtief te gebruiken zoeksysteem moet uitgroeien en de klant bij de juiste advocaat brengt.
Eenmaal gevonden wacht daar de knop hire this advisor. Dan begint de relatie pas. “Alles moet vanaf dat moment natuurlijk hyperveilig zijn,” legt De Roos uit. “Het gevoel dat je moet hebben is alsof je een advocatenkamer binnenloopt, de deur achter je dicht gaat en je dan je verhaal kwijt kan bij de advocaat.” Ook daar zit weer techniek achter. Er is een two-step verification. Niet alleen een wachtwoord, maar ook een token dat los staat van de computer. Net als bij internetbankieren.
Rating
Er zit ook een dynamisch ratingsysteem aan vast. Cliënten zijn verplicht reviews te schrijven over hun advocaat, en ze te beoordelen op kerncompetities als reactiesnelheid en service. Die reviews worden voor publicatie bekeken door Legalloyd. Positieve worden direct gepubliceerd. Bij een negatieve review vindt er wederhoor met de advocaat plaats om te zien of de beoordeling gegrond is. “Uiteindelijk is het de klant die bepaalt of de advocaat zijn prijs waard is. Wij doen grondig eerst ons huiswerk. Maar: the proof of the pudding is in the eating. Het systeem met reviews, de klanten, die bepalen of een advocaat werkelijk aan de standaard voldoet,” aldus De Roos.
Verder is er real-time inzicht in de status van de zaak via een timeline vergelijkbaar met die op Facebook. Ook de gemaakte kosten zijn realtime te volgen voor de klant, want Legalloyd heeft een eigen tijdschrijfmodule ontwikkeld. Alles wordt gefaciliteerd en uiteindelijk gefactureerd door Legalloyd, die pas iets verdient als een transactie tussen klant en advocaat tot stand komt. Van al het werk dat daarna uit die relatie tussen advocaat en cliënt voortkomt krijgt Legalloyd een percentage. Advocaat en klant betalen niets voor deelname aan Legalloyd.
De tijd is rijp
De tijd lijkt aangebroken voor een flexibel netwerk als dit. Die vijver van juridische experts waar Legalloyd in vist is al een tijdje groeiende. De omvang van de grote kantoren in Nederland hebben het maximum bereikt. Er is een gestage uitstroom van goed opgeleide en ervaren juristen, die ook vaak anders willen werken dan ze gewend waren bij het grote kantoor.
De krachten van dat verspreide talent bundelen en toegankelijk maken voor cliënten, die voor bepaalde soorten juridisch werk op zoek zijn naar dezelfde kwaliteit voor een lager tarief, kan nu gebeuren. En er is ook schaalbaarheid mogelijk. Grotere cliënten kunnen via een accountmanager van Legalloyd een eigen legal team verdeeld over de verschillende boutiques samenstellen. Als dat eenmaal goed loopt, kan het een echte concurrent van de grotere kantoren worden.
“We zijn er niet op uit om wat goed is, stuk te maken,” zegt de Roos uit als hem gevraagd wordt hoe verstorend zijn initiatief kan worden voor de gevestigde orde. “Dit is een nieuw product. Het kan even duren voordat mensen het begrijpen. We hebben een comfortabele funding, en we hebben geen haast. We verwachten de eerste tijd nul euro te verdienen. Maar we denken dat veel advocaten en klanten wel klaar zijn voor een nieuwe vorm van advocatuur.”