Langzaamaan dringt legal tech alle aspecten van het juridische werkveld binnen. Volledige workflows draaien op digitale hulpmiddelen, die het leven van de jurist leuker en makkelijker maken.
Victor Vandersmissen is sinds een jaar advocaat bij Griph, waar hij eindelijk gebruik kan maken van allerlei technische vernuften en werkt tevens als IT-consultant bij L-IME waar hij advies geeft aan advocatenkantoren. “Het begint eigenlijk al met Whatsapp, waar we contact hebben, en we gebruiken Teams voor inhoudelijke overleggen. Vervolgens maak ik meteen een dossier aan, en stuur ik een link naar de software waar cliënten zich kunnen identificeren. Ook krijgen ze direct een link naar ons cliëntenportaal, waar ze mee kunnen kijken naar deadlines, er om reviews van conceptdagvaardingen gevraagd kan worden, etc. Alles is aan elkaar gekoppeld; ideaal.”
Een hele rits aan technologie dus, waar je tegenwoordig als advocaat en cliënt mee te maken krijgt. Het maakt het volledige proces volgens Vandersmissen aangenamer en bovenal efficiënter: “Tijdens een gesprek kan ik een linkje sturen, en binnen 10 minuten heb ik alle identificatie die ik nodig heb en is er al gecheckt of er bijvoorbeeld sancties van toepassing zijn. Dat is ongekend.”
Gehele workflow
Het kantoor is bovendien bezig een volledig digitale intake uit te rollen om de digitalisering van het proces compleet te maken. Vandersmissen: “Op deze manier verspreidt legal tech zich als een olievlek door de praktijk. De gehele workflow is gebaseerd op legal tech.”
Het maakt dat de advocaat zelfstandiger en mobieler kan opereren. Wanneer fysieke afspraken in een stoffig kantoor niet meer nodig zijn, houdt niets je tegen om met je laptop op een tropisch strand te gaan zitten. Het enige wat je nodig hebt, is een goede internetverbinding. Vandersmissen zelf maakt gebruik van de mogelijkheden door tijdens de warme zomermaanden tijdens het werk verkoeling te zoeken op de Waddeneilanden.
Nomadenbestaan
De cliënt merkt weinig tot niets van dit nomadenbestaan van de advocaat. Met de tool Advocaatscore kunnen cliënten feedback geven over de aan hun verleende service. “Steevast is onze feedback dat de communicatie en de betrokkenheid erg goed is. Juist omdat we zo makkelijk bereikbaar zijn en via allerlei kanalen kunnen communiceren”, aldus Vandersmissen.
Waar het kantoor qua legal tech nog geen gebruik van maakt, maar wat wel op het verlanglijstje van Vandermissen staat, is slimme zoektechnologie. “Als ik jurisprudentie zoek, is dat een helse klus. Je vindt vaak niet de jurisprudentie die je nodig hebt of waar je iets mee kan. Het zou fijn zijn als we met bijvoorbeeld Bluetick in Rechtsorde documenten kunnen doorzoeken. Op die manier zouden we veel betere stukken af kunnen leveren, omdat de nieuwste rechtspraak daar altijd bij betrokken is en je ook met jurisprudentie kunt werken die ik nu niet altijd kan vinden.”
Game changer
Met de slimme zoektechnologie is de legal tech-selectie van Griph volgens Vandersmissen compleet. Alhoewel, een programma waarmee hij dagvaardingen simpelweg bij elkaar kan slepen zou een echte game changer zijn. “De stukken waar het echt om de inhoud gaat, moet je natuurlijk als jurist zelf maken. Maar zo’n dagvaarding heeft best onderdelen die je veel makkelijker in elkaar zou kunnen zetten dan nu het geval is.”
Niet alle kantoren staan zo te springen om innovatie als Griph; volgens Vandersmissen een absoluut gemis voor zowel de advocaten als cliënten in kwestie: “Natuurlijk moet je je er even in verdiepen om te snappen hoe het allemaal werkt. Wanneer je er elke dag even mee bezig bent, ga je het vanzelf snappen en wordt het ook leuk om mee te werken. Binnen een paar weken heb je het in de vingers. Wanneer je als advocaat niet mee gaat met de tijd, ga je uiteindelijk dingen in rekening brengen waarvan de cliënt denkt: wacht eens even, die andere advocaat had dat geautomatiseerd en rekende daar niks voor. Je zal op een bepaald moment dus wel moeten.”
De drempel om te starten met legal tech lijkt misschien hoog, maar dat hoeft niet zo te zijn vindt Vandersmissen, ” zolang de IT-infrastructuur in de basis op orde is, zodat je daar vervolgens slim technologie aan kan koppelen. Daar hebben zowel klanten als advocaten zelf wat aan. Welke definitie je ook hanteert van ‘legal tech’, het gaat erom dat iedereen er beter van wordt.”