Bijna een kwart van de general counsels (GC’s) is het niet geheel eens met de stelling dat de rechterlijke macht zaken ‘onpartijdig, eerlijk en deskundig’ behandelt. Dat is een opvallende uitkomst uit een eerste litigation-onderzoek dat General Counsel Netherlands (GCN) onlangs heeft gehouden.
Meer dan 40% van de respondenten – volgens GCN vulden 106 GC’s de enquête volledig in – is werkzaam bij een onderneming met een jaaromzet van tenminste een miljard euro. Van alle deelnemende general counsel was 60% afgelopen jaar betrokken bij zes of meer juridische geschillen, terwijl 13% zelfs vijftig geschillen of meer in behandeling had. De zaken gaan voor het grootste deel over de nakoming van contractuele verplichtingen en betalingen.
Volgens de beroepsorganisatie voor GC’s geven steeds meer hoofdjuristen binnen het netwerk aan baat te hebben bij een meer strategische benadering van geschillen, met behulp van litigation strategy, litigation management en soms ook litigation tools. Dit om meer weloverwogen beslissingen te nemen in de verschillende fases van een geschil.
Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat in-house teams bij bijna een derde van de bedrijven actief transacties en bedrijfsprocessen monitoren, teneinde potentiële geschillen zo vroeg mogelijk te signaleren – en in de kiem te smoren. Van de general counsel geeft 38% aan dat tenminste 20% van het totale budget opgaat aan procedures. Meer dan de helft vraagt aan externe advocaten om volumekortingen of aangepaste tarieven. Met procesfinanciering (‘third party litigation’) heeft slechts 4% van de GC’s ervaring.
Juridische geschillen
Komt het inderdaad tot een juridische procedure, dan verkiest de overgrote meerderheid van 72% van de GC’s ‘Nederlandse overheidsrechtspraak’ boven arbitrage (28%). Als nadelen van arbitrage worden de hoge kosten en de lange behandelingsduur genoemd, al is ook de lange duur van gerechtelijke procedures een algemene ergernis onder de respondenten.
Opvallend in dit kader is dat niet meer dan 76% van de ondervraagde GC’s het eens of zeer eens is met de stelling dat de rechterlijke macht zaken ‘onpartijdig, eerlijk en deskundig’ behandelt. Vijf procent van de respondenten is het hiermee oneens of zeer oneens – toelichtingen hierop zijn niet gevraagd of gegeven –; 19% houdt zich neutraal.
Bepalen rechtpositie
Als het gaat om de rechtspositie van bedrijven, dan beschikt 4% van de juridische afdelingen over een gestandaardiseerd beslisdocument die de (rechts)positie bepaalt. Bij 72% van de respondenten gebeurt dit nog op grond een op ervaring gebaseerde inschatting.
De belangrijkste factoren bij het bepalen van de rechtspositie van het bedrijf: inschatting van de juridische positie, waarde van de claim en neveneffecten, waaronder reputatieschade en commerciële belangen. De duur van de procedure en de kosten spelen een minder zware rol.
Het gehele onderzoeksrapport kan worden opgevraagd via www.generalcounsel.nl.