Voor je een studieschuld aangaat, is het wel handig als je weet wat je studie uiteindelijk gaat opleveren. Dat valt niet altijd mee, blijkt uit de Keuzegids Universiteiten 2017. Ruim een kwart van de studenten Internationaal Recht verdient na een jaar werken minder dan het minimumloon, en is daarmee koploper slecht betaalde banen.
Ook bij een aantal andere studies ziet de financiële toekomst er niet meteen rooskleurig uit, zo blijkt uit de gids.
Aandeel dat per maand minder dan het minimumloon (€1537) verdient:
1. Internationaal Recht 27%
2. Culturele Antropologie 22%
3. Kunst- en Cultuurstudies 20%
4. Regioculturen 19%
5. Aardwetenschappen & Milieukunde 17%
Dat Internationaal Recht de opleiding is die het minst oplevert, lijkt verrassend. Toch is dat volgens hoofdredacteur Frank Steenkamp van de Keuzegids niet zo: ‘Veel studenten die de opleiding afronden, komen bij NGO’s terecht,’ aldus Steenkamp. ‘Daar komen ze dan op werkervaringsplekken. Ze leren er wel veel, maar verdienen dus weinig.’
Ook lijkt het voor een deel van de scholieren niet altijd doorslaggevend wat je na je studie verdient. Zo is het na een opleiding Kunst- en Cultuurstudies lastig om een baan op opleidingsniveau te vinden. En de salarissen zijn laag. Toch beginnen jaarlijks zo’n 1200 studenten aan de opleiding. Steenkamp: ‘Daar ligt wel een taak voor de opleidingen. Die blijven nu vaak vaag over baankansen. Bij Kunst- en Cultuurstudies hoor je bijvoorbeeld vaak dat je alle kanten op kan, maar niet dat dat ook de minder goed betaalde banen zijn.’
In de Keuzegids wordt ook weer een oordeel geveld over de kwaliteit van de 400 universitaire bacheloropleidingen die Nederland telt. Net als de afgelopen jaren komt de Wageningen Universiteit als beste uit de bus. Zeventien van de negentien bacheloropleidingen in Wageningen mogen zich volgens de Keuzegids ’topopleiding’ noemen. Criteria zijn onder meer studieresultaten en het oordeel van studenten en deskundigen. Minder goed lijkt het te gaan op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In Rotterdam zijn de afgelopen jaren onderwijsvernieuwingen doorgevoerd die vooralsnog een nadelige uitwerking hebben op de kwaliteit van de opleidingen, zeggen de onderzoekers.