Om hun onafhankelijke status te benadrukken, spreken Britse KPMG’ers niet langer over cliënten maar over ‘gecontroleerde entiteiten’. Dat meldt Accountantweek. Na diverse boekhoudschandalen zoeken Britse accountants naar alternatieve termen om hun relatie met gecontroleerde bedrijven beter te duiden.
KPMG, het kantoor dat veel kritiek heeft gekregen vanwege een leidende rol in een aantal grote schandalen, is het eerste kantoor dat deze stap formeel vastlegt. Het beleid werd november 2018 geïntroduceerd door de Britse voorzitter van KPMG, Bill Michael. Met de nieuwe benaming wordt duidelijk gemaakt wie ‘de echte stakeholders’ zijn van het werk van de accountants: de aandeelhouders van de gecontroleerde bedrijven.
De overige drie Big Four kantoren – PwC, EY en Deloitte – hebben nog geen formele regels. PwC en Deloitte stellen dat medewerkers wel worden aangemoedigd niet langer de term cliënt te gebruiken in relatie tot gecontroleerde bedrijven. Deloitte stelt echter ook dat de cultuurverandering centraal moet staan, en niet de terminologie.