Na het Bureau Financieel Toezicht (BFT) is ook de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) mede-aansprakelijk gesteld voor de schade van 17 cliënten van het vorig jaar gefailleerde notariskantoor LenB Praktijk uit Roosendaal. Advocaat Hendrik Jan Bos heeft de claim neergelegd bij de nieuwe KNB-voorzitter Jef Oomen, bevestigt Bos zelf desgevraagd.
Voor zover bekend is het de eerste keer dat de KNB aansprakelijk wordt gesteld omdat enkele notarissen cq. KNB-leden fraudeerden door onder meer hun derdengeldenrekening leeg te trekken. Twee notarissen van het kantoor zijn uit het ambt gezet, een notaris en een kandidaat-notaris van het kantoor zijn berispt. Bos, die in de afgelopen jaren al procedeerde tegen het notariskantoor, verwijt de beroepsorganisatie nalatigheid; de claim van zijn cliënten bedraagt een schadevergoeding ter waarde van 1,25 miljoen euro. Bos zegt meerdere KNB-bestuurders onder ede te willen horen, onder wie scheidend voorzitter Franc Wilmink en de onlangs benoemde nieuwe voorzitter Jef Oomen.
De advocaat betoogt dat de KNB in het geval van LenB Praktijk ‘de kant van de sjoemelaars’ heeft gekozen, terwijl de cliënten die de dupe zijn geworden van de fraude hun schade niet vergoed krijgen van de verzekeraar van het kantoor. De KNB betaalde volgens Bos de advocaten die de LenB-notarissen bijstonden in een zaak die zij aanspanden tegen hun beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Op die manier zouden de notarissen met hulp van de KNB hun geld hebben gekregen voor hun zelf gemaakte fouten, als ze in het gelijk waren gesteld, stelt Bos. “De KNB schijnt een potje of twee te hebben voor dit soort gevallen.”
De KNB zou bovendien sinds januari 2009 al op de hoogte zijn geweest van het wanbeleid bij LenB en is ook daarom nalatig geweest in de vervulling van toezichthoudende taken. “Intussen is het toezicht op het notariaat een lappendeken”, vindt Bos. “Zowel het BFT als de KNB zeggen er niets mee te maken te hebben en wijzen naar elkaar. Toen we drie, vier jaar geleden procedeerden tegen dit notariskantoor, stond het al onder water en onttrokken notarissen geld aan de derdengeldenrekening. Als er goed toezicht was geweest, was dit nooit gebeurd.”
KNB: advocaat is aan verkeerde adres
Bos is wat de KNB betreft echter aan het verkeerde adres met zijn nieuwe claim. “Deze advocaat schiet op alles wat beweegt, of eigenlijk wat niet beweegt,” zegt KNB-woordvoerster Nora van Oostrom. “Om tekort te schieten in een taak, moet je die taak ten eerste wel vervuld hebben. En het toezicht op notarissen lag en ligt helemaal niet bij de KNB: voor 1 januari 2013 was het toezicht de verantwoordelijkheid van de Kamer voor het Notariaat en het BFT, sinds die datum is de taak volledig voor het BFT.”
Voor de vergoeding van rechtsbijstand door de KNB is bovendien een andere verklaring: “Er was een protocolopvolger aangesteld die de lopende zaken voor de cliënten van LenB moest vlot trekken. Die protocolhouder moest een arbitrageprocedure instellen tegen de verzekeraar, die door het faillissement niet bekostigd kon worden uit de boedel van het notariskantoor. In het belang van de cliënten is de KNB daarom bijgesprongen in de betaling van de advocaatkosten.”
Bos laat het er niet bij zitten: “Ik begrijp niet dat de KNB kan volhouden dat zij hier geen enkele rol in heeft gespeeld, terwijl het BFT enkel zegt dat er goed toezicht is gehouden en de verzekeraars in zulke gevallen niet uitkeren. Daar ben je als gedupeerde cliënt dan mooi klaar mee. Daarom wil ik met behulp van getuigenverhoren uitzoeken wie er heeft gejokt.”
Een vergelijkbare zaak met die van LenB Praktijk is die rond de gefailleerde Amsterdamse notaris Blijleven, die eveneens zodanig sjoemelde met zijn derdengeldenrekening dat cliënten hiervan de dupe zijn geworden. Het ontstane tekort bedraagt 1,9 miljoen euro. In deze zaak heeft de KNB verzocht om de schorsing van de notaris die de praktijk van Blijleven heeft overgenomen – Barbara van Ligten –, omdat zij nalatigzou zijn geweest bij de afwikkeling van de boedel van de praktijk.