Afgelopen zaterdag voor het eerst in NRC Handelsblad: acht advocatenkantoren die zich in een paginagrote advertentie presenteren als specialist op een rechtsgebied. De deelnemers: Veldhoven Ozinga Advocaten (Milieu- Omgevingsrecht), SørensenWeijers&Ko (Arbeidsrecht), Lexence (Vastgoedrecht), Peek Utrecht (Fiscaal Strafrecht), Benthem & Gratama (Intellectueel Eigendom), De Koning & Mulder Advocaten (Verzekeringsrecht), Jomec (zakendoen met China) en Smallegange, van Dam & van der Stelt (Vervoersrecht). Kosten voor de deelnemer: € 2395.
De advertentie is een initiatief van Upmedia uit Doetinchem. Voorgaande jaren plaatste het bedrijf al vergelijkbare advertenties in het Financieele Dagblad en enkele zakelijke weekbladen, nu is voor het eerst gekozen voor NRC Handelsblad.
Upmedia heeft de deelnemers zelf benaderd. Dat ging met wisselend succes. Het ene kantoor hapte snel toe, het andere kantoor nam veel meer tijd, aldus de accountmanager bij Upmedia. Vooralsnog is voorzien in één plaatsing per jaar, maar dat kan meer worden als de markt er om vraagt. Elk kantoor leverde zelf een stukje redactionele tekst aan, aangevuld met een kleine advertentie.
Bij SørensenWeijers&Ko hadden zich dinsdagmiddag nog geen potentiële cliënten gemeld. “Daar is het nog een beetje te vroeg voor,” aldus Koos Weijers. Het kantoor besloot mee te doen, mede vanwege “de betaalbare prijs en het mooie medium”. Bij De Koning & Mulder advocaten had zich dinsdagmiddag inmiddels één belangstellende gemeld: een sollicitant. “Voor ons is dit een try out. We wilden eerst adverteren in de rubriek Verzekeringsrecht, onze andere specialisatie, maar die was al vergeven,” aldus advocaat Wilbert ten Braak.