Door optredens in de media worden sommige advocaten heuse BN’ers, maar ook dankzij social media hebben juristen de kans om zich te profileren. Instagram, met zijn influencers, lijkt bij uitstek het medium voor online roem. Wie beheersen het Insta-speelveld, en wat hopen zij daarmee te bereiken?
Van Instagram-accounts met honderdduizenden volgers lijkt vooralsnog geen sprake in de Nederlandse juridische wereld. Ook niet bij een meer bekende advocate als Natacha Harlequin, die steeds regelmatiger op tv verschijnt. Toch zijn er wel degelijk invloedrijke Instagram-pagina’s; zoals die van Sonya Taheri, Leonie van der Grinten en Charlotte Meindersma. Voor deze drie vrouwen, die af en toe ook in de reguliere media opduiken, is Instagram om uiteenlopende redenen van grote betekenis.
Sonya Taheri – Acquisitie via Insta
Beroep: advocaat vreemdelingenrecht en eigenaar van Advocatenkantoor Bostan
Leeftijd: 31
Instagramaccount: @sonyataheri_ en @bostan_legal
Aantal volgers (6-4-2020): 7959 en 2445
Terwijl haar zoontje, net als Taheri zelf aan huis gebonden vanwege het coronatumult, op de achtergrond keuvelt, legt de Iraans-Nederlandse advocate uit dat voor haar Instagram onontbeerlijk is omwille van haar klandizie. Taheri richt zich immers vooral op het asiel- en vreemdelingenrecht en een hoop van haar cliënten zijn Iraniërs. “Mijn cliënten zijn vaak Iraans, en van plan om te emigreren naar Nederland of elders in Europa. Omdat ik tweetalig ben en kennis heb van het land, voelen ze zich vaak begrepen door mij.”
Toch moest Taheri zich aanvankelijk onderscheiden omdat ook andere Iraans-Nederlandse advocaten aanspraak maakten op haar potentiële cliënten. Instagram was daarbij van vitaal belang: hier toont ze zich toegankelijk en is ze gemakkelijk bereikbaar. “Social media als Facebook zijn namelijk weg gefilterd in Iran. Instagram niet. Daarom bereik ik via Insta een hoop mogelijke cliënten,” verduidelijkt ze, terwijl ze daarbij ook aangeeft dat bijna negentig procent van haar acquisitie verloopt via social media.
Achter Taheri’s pagina’s zitten daarom doordachte strategieën. Zo is het tweede, minder gevolgde kantooraccount in het leven geroepen omdat Taheri’s advocatenstage er bijna op zit. “Daarna mag ik personeel aannemen, en zij moeten natuurlijk ook kunnen posten op Instagram,” legt de advocate uit, terwijl ze haar zoontje tot rust maant. Ook zit er, volgens Taheri, een gedachte achter het type Instagramposts: “Op Instagram plaats ik naast juridische berichten ook wat persoonlijkere content dan op Facebook of LinkedIn. Die posts krijgen meer likes; mijn Instavolgers vinden het leuk om te zien wie ik ben en wat ik doe achter de schermen. Ik let er daarbij wel op dat ik mijn precieze locatie niet plaats, zoals bijvoorbeeld de plek van de school van mijn kind. Ik wil mijn naasten niet in gevaar brengen.”
Leonie van der Grinten – Bruggen bouwen met Instagram
Beroep: strafrechtadvocaat en eigenaar van Meester Leonie Strafrechtadvocatuur
Leeftijd: 31
Instagram-account: @meesterleonie
Aantal volgers (6-4-2020): 9012
Strafrechtadvocate Leonie van der Grinten deelt op haar Instagram eveneens sporadisch privékiekjes. Doelbewust. Bijvoorbeeld wanneer ze jarig is of toen zij en haar vriend zich verloofden. Ook zij let daarbij op haar veiligheid en probeert de balans te bewaken, maar ervaart bovenal de behoefte aan dit soort content op Instagram. In onvervalst Brabants accent: “Soms heb ik uren aan een blog gewerkt, en post ik daar wat over. Dat levert me dan een paar honderd likes op, terwijl het bericht over mijn verloving bijna drieduizend keer werd geliket. Desondanks probeer ik vooral juridisch informatief te posten.”
Want dat is al van meet af aan de missie van ‘Meester Leonie’ op haar socials: door middel van blogposts het grote publiek informeren over het strafrecht, en zo vooroordelen wegnemen. Op Facebook doet ze dat voor bijna dertigduizend volgers en is ze inmiddels een bekendheid. Ook op Instagram krijgt ze een steeds grotere aanhang. “Op Facebook kreeg ik naamsbekendheid doordat ik tekst en uitleg geef bij typische strafrechtissues. Zo hoop ik de clichés weg te nemen dat wij bijvoorbeeld allemaal maffiamaatjes en geldwolven zijn. Inmiddels is Meester Leonie een merknaam, heet mijn kantoor zo en gebruik ik social media ook voor marketingdoeleinden. Deze lijn heb doorgezet op Instagram.”
Waarom? Omdat Facebook toch wel passé is, vindt de Brabantse. “Veel mensen zijn overgestapt naar Instagram, dus ik ook. Hierdoor is mijn content ietwat aangepast. Zo gebruik ik bijvoorbeeld vaak stories om mijn werk te laten zien en link ik naar mijn website voor de langere teksten.” Regelmatig ontvangt Van der Grinten berichtjes van mensen die haar bedanken voor een bepaalde uitleg. Ze hoopt dan ook dat meer mensen in de advocatuur de tijd en moeite nemen om hun werk te verduidelijken. Al dan niet via Instagram.
Charlotte Meindersma – De Instamarketeer
Beroep: jurist en eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints
Leeftijd: 33
Instagram-account: @charlotteslaw
Aantal volgers (6-4-2020): 6379
Charlotte Meindersma; ‘de social media jurist van Nederland’ (zo valt te lezen in haar Twitterbio), heeft een juridisch advieskantoor voor voornamelijk online ondernemers. Instagram zet zij, net zoals haar andere socials, puur in voor B2B-marketing; voor het aantrekken van klanten in de vorm van bedrijven. En dat lukt goed, hoewel voor elke social de content op maat gemaakt moet worden: “Instagram is sterk beeldgericht en ik merk dat foto’s van mezelf het goed doen. Ik wil echter geen social influencer zijn, maar klanten binnenhalen. Daarom wissel ik deze foto’s af met juridisch inhoudelijke content, bijvoorbeeld in de vorm van quotes, zodat volgers kunnen zien wat ik doe en wat ik kan.”
Hoewel Meindersma social media bovenal als marketingtool ziet, helpt ze ook mensen via haar kanalen, waaronder Instagram. “Dat is ontstaan op Twitter. Ik ben naast jurist ook fotograaf en kreeg over dat laatste werk vaak vragen. Ik gaf dan gratis advies om te helpen, maar dat was automatisch ook een vorm van marketing en acquisitie: ik kreeg er naamsbekendheid door. Later ben ik dat slimmer in gaan zetten.” Want ook op Instagram werd ze steeds vaker getagd, maar vooral omwille van juridische vraagstukken. “Nadien heb ik mijn Instagram ook op die manier ingericht. Met juridische informatieve posts. Daarmee help ik mijn volgers, maar als ze meer complexe vragen hebben dan weten ze me door dat soort berichten ook te vinden.”
Een groot deel van haar acquisitie verloopt nu via Google, maar voorheen kwam bijna tachtig procent van haar klandizie binnen via social media. Hoe dat zo komt? “Ik ben gaan bloggen, waardoor mijn SEO heel goed is geworden. Ik word nu veel makkelijker gevonden via Google,” stelt Meindersma. Desalniettemin is ze blij dat er een keer aandacht wordt besteed aan Instagram. “De juridische sector is echt super traag. Ze zijn nu pas aan het bloggen terwijl de rest van de wereld dat al tien jaar doet. Ik denk dat veel kantoren bang zijn dat Instagram te jofel is, en vaak ligt de macht bij oudere mensen: als die niet durven dan gebeurt het niet. Of ze beginnen eraan maar zetten niet door, waardoor je de interesse van je volgers verliest en je uit het algoritme verdwijnt. Jammer, want je mist echt kansen als je niet op Instagram zit.”