“Ik heb het artikel in de Volkskrant ook gelezen, maar ik herken me niet in de suggestie dat juridische afdelingen zouden adviseren de regels te ontduiken.” Het bekend worden van de prijsafspraken tussen telecomreuzen KPN, Vodafone en T-Mobile heeft veel stof doen opwaaien. Volgens voorzitter Jean Schreurs van het Nederlands Genootschap van Bedrijfsjuristen is er echter niets mis met de moraal van bedrijfsjuristen.
In het Volkskrant-artikel Mobiel bellen blijkt te duur door kartel van verslaggever Wouter Keuning komen juristen er niet al te best vanaf. Een van de geciteerde klokkenluiders zegt dat de eerdere boete van de NMa zijn (voormalig) bedrijf voorzichtiger heeft gemaakt: “Sindsdien is iedereen, zeker op het hoogste niveau, extreem voorzichtig. Bovendien werd daarna iedereen nauwkeurig geïnstrueerd door de juridische afdeling. Ik ook. Dat had echter niet tot gevolg dat prijsafspraken niet meer werden gemaakt. Ze werden alleen beter verhuld.”
Nu is de interpretatie mogelijk dat de juridische afdeling behulpzaam is geweest bij de prijsafspraken. Echter, het kan ook zijn dat de afspraken ook bij de juristen niet bekend waren en dat die wel degelijk naleving van mededingingsrechtelijke regels nastreefden. Schreurs is van dat laatste overtuigd: “Ik zie het van de andere kant: bedrijfsjuristen hebben het helpen van bedrijven met het naleven van regels hoog in het vaandel staan, dat behoort tot hun kerntaak. Natuurlijk is het onmogelijk dat bedrijfsjuristen, waarvan er 1300 zijn aangesloten bij het NGB, bij alle bedrijven zorgen dat alle regels worden nageleefd. Maar het is wel onze taak om de kennis en naleving van regels te vergroten. En dat doen we ook.”
Geschoold
Bij KPN heeft het aanscherpen van de interne procedures sinds de boete uit 2001 blijkbaar niet geholpen. Om de (imago)schade te beperken plaatste KPN dinsdag direct een bericht op haar website waarin het de inval van de NMa bevestigt en laat weten dat het bedrijf alle medewerking verleent aan het onderzoek van de toezichthouder. Het bericht vervolgt: “KPN verplicht alle managers en medewerkers te werken volgens wet- en regelgeving. Daarvoor heeft KPN uitgebreide compliance-programma’s, waarmee managers en medewerkers worden geschoold op het punt van mededingingsrecht. Ook heeft KPN een eigen klokkenluidersregeling. Bij de Compliance Officer van KPN zijn over deze twee onderwerpen geen interne meldingen ontvangen.”
De compliance-programma’s herkent Schreurs wel: “Met awareness-trainingen breng je mensen op de hoogte van regels en compliance-aspecten. Vergroting van het bewustzijn en de kennis over de regels leidt over het algemeen tot compliance; dat is het doel dat je met deze trainingen nastreeft.”
Wat vindt u van deze kwestie? Discussieer mee op LinkedIn, groep Dutch Counsels