Global Collect is misschien geen zeer bekende bedrijfsnaam, maar wie vaak online winkelt, heeft de naam vast eens op zijn bankafschrift zien staan. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf verzorgt wereldwijd de verwerking van online betalingen. Dat brengt voor bedrijfsjuriste Nadja van der Veer volop variatie en uitdagingen met zich mee.
Door Joris Rietbroek
De 30-jarige Van der Veer studeerde 6,5 jaar geleden af aan de UvA, waar ze een verkorte rechtenstudie deed en een master privaatrecht behaalde. Ook studeerde ze een half jaar aan de Amerikaanse universiteit van Caïro, waar zij vooral zich bezighield met internationale gas- en olierechten. Na een verblijf van zeven maanden in Egypte, kwam ze als bedrijfsjurist terecht bij Global Collect in Hoofddorp. “Tijdens mijn rechtenstudie had ik wat bijbanen bij grote advocatenkantoren, maar ik ontdekte dat die wereld niet mijn ding was. Ik wilde liever samenwerken met meer soorten mensen dan alleen advocaten en het bedrijfsleven sprak me erg aan.”
Global Collect is inmiddels actief in 180 landen, verwerkt circa een miljoen transacties per werkdag en boekte in 2012 een omzet van 200 miljoen euro. Het bedrijf draagt zorgt voor de verwerking van online betalingen bij uiteenlopende cliënten, van een platenmaatschappij als Sony BMG tot luchtvaartmaatschappij Jordanian Air. Van der Veer werkt er intussen bijna zes jaar en klom op tot deputy general counsel. “Het bedrijf is de laatste jaren ontzettend gegroeid en iedereen die zijn vinger opstak, kon meegroeien”, vertelt ze. “Enkele jaren achter elkaar groeiden we met 60%. Toen ik begon, werkten er wereldwijd 70 mensen, nu 450.”
Wereldwijd onderhandelen
Global Collect biedt online retailers een platform aan met de keuzemogelijkheid uit verschillende betaalmethodes, zoals bijvoorbeeld iDeal, creditcardsystemen of typisch Aziatische betaaloplossingen, zoals de Chinese e-wallet AliPay. Het bedrijf ontwikkelt die betaalmethoden niet zelf, maar implementeert uitsluitend bestaande oplossingen.
Van der Veer houdt zich bij Global Collect vooral bezig met leverancierscontracten, (financiële) regelgeving en corporate housekeeping. Zeker het contractenwerk voor zowel retailers als leveranciers van betalingsmethoden – waaronder banken – zorgt voor volop variatie en uitdaging in het werk: “De ene dag onderhandel je met een leverancier in Japan, dan weer met een bedrijf in Chili. Daarbij is het juridische werk best ingewikkeld, want onze dienst is eigenlijk een soort technische, innovatieve mix van E-Commerce, IT en financiële dienstverlening.”
Als unique selling point noemt Van der Veer het voordeel dat een internationaal bedrijf via Global Collect niet eindeloos met diverse betaalsystemen en de bijbehorende landen en banken te maken heeft. Ze legt uit: “Stel dat een ondernemer geld wil collecteren in twintig landen via twee van de populairste betalingssystemen die er zijn. Als hij dat zelf zou doen, moet hij met veertig leveranciers contracten afsluiten en heb je te maken met veertig integraties en evenveel rapportages. Wij sluiten de retailer aan op één platform, zodat die te maken heeft met één integratie en één rapportage met betalingen.”
Aan debt collection doet Global Collect overigens niet: “Als de klant uiteindelijk niet betaalt, dan is dat niet ons probleem. Ook met klachten van consumenten over levering van een goed doen we niets, die zijn voor de cliënt.”
Geld repatriëren
Onder haar corporate housekeeping activiteiten vallen ondermeer het oprichten, bijhouden of liquideren van entiteiten. “We hebben momenteel zo’n twintig entiteiten in verschillende landen voor het hebben van een bankrekening om geld te kunnen collecteren in dat land. Dat gebeurt eerst lokaal, voordat we het geld naar Nederland repatriëren. Die entiteiten zijn opgericht en worden bijgehouden in samenwerking met lokale advocaten en dienstverleners.”
Ze vervolgt: “Corporate housekeeping kan ook inhouden dat we assisteren bij het repatriëren van geld uit een land, als er bijvoorbeeld goedkeuring nodig is van de centrale bank aldaar. Verder houd ik me tegenwoordig ook bezig met regulatory, zoals het schrijven van beleidsstukken omtrent witwassen, sancties en anticorruptiewetgeving. Een enkele keer worden we ingeschakeld als er een conflict ontstaat met een van onze klanten of leveranciers. Dan huren we weliswaar advocaten in om het eventueel gerechtelijke proces te begeleiden, maar we zijn er als Legal-afdeling nauw bij betrokken en stellen het dossier op.”
Toezicht door DNB
Sinds drie jaar heeft Global Collect een status als betaaldienstverlener en staat het bedrijf als financiële, non-bancaire instelling onder toezicht van De Nederlandsche Bank, wat Van der Veer de nodige nieuwe juridische uitdagingen heeft gegeven. “Dat heeft de Legal-afdeling een heel andere focus gegeven. Er zijn aan zo’n licentie natuurlijk de nodige verplichtingen verbonden. Toen we nog niet onder supervisie stonden, pakte ik eigenlijk nooit het wetboek erbij. Nu is er de aangepaste Wet Financieel Toezicht en moet ik beslist veel meer opzoeken. Ook in bijvoorbeeld Maleisië hebben we een dergelijke status gekregen; in Azië is de regelgeving rond financiële instellingen erg in opkomst. Daar winnen wij lokaal informatie in over de verplichtingen die daarbij komen kijken.”
Eén ding is zeker: voor Van der Veer is het werk nooit saai en uitdagingen zijn er genoeg. De ene dag houdt ze zich bezig met een entiteitoprichting in Taiwan, de volgende dag belt ze met de centrale bank van Argentinië om geld het land uit te krijgen.
Wat daarbij altijd weer uitdagend is: geen enkele contractsonderhandeling is hetzelfde. “Hoe steek je de onderhandelingen in? Dat moet je je iedere keer weer afvragen, vooral met het oog op de culturele achtergrond van de onderhandelingspartners. Bij een Amerikaanse advocaat kun je makkelijk met de vuist op tafel slaan en zeggen dat iets niet acceptabel is. Doe je zoiets bij een Latijns-Amerikaanse leverancier, dan wordt het meteen persoonlijk opgevat. Dan moet je dus diplomatieker uit de hoek komen, meer de tijd nemen om uit te leggen en direct met aantrekkelijke alternatieven aankomen.”