In Engeland begint de juridische dienstverlening meer en meer ingebakken te raken in het niet-juridische bedrijfsleven, en andersom. Zo mogen sinds de Legal Services Act niet-advocaten eigenaar zijn van en partner worden bij advocatenkantoren en verkoopt The Co-operative Group naast de gewone boodschappen als brood en groenten ook juridisch advies. Juridische dienstverlening als retailproduct; gaat Nederland ook die kant, op of loopt het zo’n vaart niet? Een kleine verkenning.
Chief market officer Ian van Veen van DAS denkt dat het in Nederland nog niet zo hard gaat. “Maar de eerste ontwikkelingen zijn wel zichtbaar op dat gebied. Rechtsbijstandverzekeringen worden al verkocht door HEMA en Kruidvat. Verder zie je in zijn algemeenheid dat de maatschappij juridiseert. Mensen komen meer in geschillen terecht. En waar het vroeger logisch was om dan naar je advocaat of rechtsbijstandverzekering te gaan, zie je nu dat steeds grotere groepen mensen zich niet willen vastleggen. Bijstand zoeken ze daarom op andere plekken en in andere vormen.” Vandaar dat DAS nu ook zogenaamde prepaid rechtshulp aanbiedt voor vaste prijzen. En, “de telefoon staat er roodgloeiend,” zegt Van Veen.
Naast de verzekeringen hebben warenhuizen, banken of drogisterijen nog weinig te maken met juridische dienstverlening. “Maar je kunt wel uittekenen dat dat de komende jaren gaat ontstaan.” Van Veen denkt daarbij niet aan een persoon achter een balie, maar is er wel van overtuigd dat de distributie steeds meer via die partijen zal gaan. “In welke vorm precies weet ik niet, maar internet speelt nu al een enorme rol. Het is goed voor te stellen dat partijen als warenhuizen of banken breder worden in hun aanbod en misschien online toegang gaan bieden tot bepaalde informatie of diensten. Van de HEMA werd – toen ze begonnen met de rechtsbijstandverzekeringen – ook gezegd dat ze gek waren. Nu is het een van de grootste aanbieders. Dat kan op andere gebieden ook gebeuren.”
Past niet bij Nederland
Directiesecretaris Hans Bartels van ARAG is sceptischer. “In Nederland hebben we altijd al een bredere juridische dienstverlening gehad. Deurwaarderskantoren, accountants, vakbonden en ook rechtsbijstandverzekeraars bieden juridisch advies, dat is al langer zo. Ik verwacht dan ook geen grote verschuiving.” Dat het zich in Engeland wel begint te ontwikkelen, betekent niet zo veel voor Nederland, denkt Bartels. “Elk land is verschillend in zijn systeem en gedrag. In Nederland zou het heel vreemd zijn om voor juridische diensten naar een supermarkt of warenhuis te gaan, dat past niet bij Nederland.”
Echter, tot voor kort paste het ook niet bij de Engelsen om een warenhuis te kiezen als aanbieder van juridische diensten. Toch bezorgde de juridische tak bij The Co-operative Group het warenhuis afgelopen jaar een grotere winstmarge dan de traditionele retailactiviteiten. De operationele winst die Co-operative Legal Services (CLS) het bedrijf oplevert, is gestegen met 15 procent; de winst ging van 3,9 miljoen pond in 2010 naar 4,5 miljoen vorig jaar. Ter vergelijking; de operationele winst van de groep als geheel steeg met slechts 0,5 procent van 582 naar 585 miljoen pond.