U heeft misschien stug dorgewerkt totdat u de status van senior medewerker of zelfs van partner heeft bereikt. Maar voor veel jongeren is dat niet het ideale perspectief, Die willen leuke projecten doen en zien wel waar ze uitkomen. | Christ’l Dullaert, Le Tableau |
Arbeidsmarktcommunicatie
U adverteert om winnaars aan te trekken, aanstaande ondernemers, mensen die willen helpen opbouwen etcetera. Maar een hoop jongeren denken niet carrièregericht. Die willen (terecht) veel verschillende ervaringen op doen. En hoe leuk ze het ook bij u hebben, waarom niet eens kijken bij de buren? Eerlijk gezegd geef ik ze geen ongelijk. Veel mensen hoor ik ook zeggen ‘ik wil ook wel eens bij het bedrijfsleven kijken’ en ook daarin geef ik ze gelijk. Ik heb zelf van die ervaringen ook erg veel geleerd. Het moelijke vanuit werkgevers oogpunt is echter het werk zo te organiseren dat je ook voor deze mensen een aantrekkelijke werkgever bent.
Een project??
Enige tijd geleden hoorde ik het hoofd HR van een bank vertellen dat men juist om deze zogeheten X en Y generatie te pleasen, veel projecten binnen de bank had opgezet. Maar hoe doet u dat binnen de advocatuur? Enerzijds kan dat door zelf actief mee te helpen aan het plaatsen van uw advocaten bij uw cliënten. Niet altijd risicoloos, want sommigen merken dat die cliënt een hele prettige werkgever is en blijven daar hangen. Toch is er ook dan niet echt veel aan de hand. Als die persoon daar uiteindelijk goed zit, heeft u er een tevreden klant bij. Een andere mogelijkheid, als u meerdere vestigingen heeft; oudere stagiaires en junior medewerkers een tijdje op de andere verstiging plaatsen. Ook goed voor de toekomstige samenwerking van vestigingen van kantoren, want men weet soms te weinig van elkaar om goed samen te werken.
De vijand is…..
Het valt natuuurlijk niet mee om projecten te verzinnen en voor u het weet leidt u uw mensen maar in 1 klassiek stramien op. U bent uw eigen vijand. Ga daarom eens kijken bij andere bedrijven. Hoe zetten de grotere consultantskantoren hun business op? Hoe stellen zij telkens weer hun teams samen en wat doe je met een gat tussen het ene en het andere project?