Goede manieren en discretie
Onlangs in de wachtkamer van een cliënt, stoorde ik mij aan het vrijpostige bellen van één van de andere wachtenden. Hoe doet u dat als uw mobieltje gaat? Houdt u rekening met anderen en zijn uw gesprekken altijd vertrouwelijk?
Goede manieren in de wachtkamer.
De betreffende man had duidelijk geen zin om lang te wachten en begon het adressenlijstje van zijn mobiel eens luid af te bellen. Een andere wachtende cliënt van het betreffende advocaten- en notariskantoor zat notabene op nog geen 1,5 meter afstand van hem vandaan. Toen zijn advocaat hem kwam ophalen zat hij nog vrolijk bij te praten met ene Harry, die hij zo te horen al enige tijd niet meer gesproken had. Ik erger mij eerlijk gezegd zeer aan dit soort telefoon geweld en ik vind het zeer ongepast. Onlangs kocht ik de ‘Dikke Ditz’, een bewerking door Reinildis van Ditzhuijsen van de klassieker over etiquette door Amy Groskamp – ten Have. Die ga ik maar weer eens wat vaker aanbevelen.
Goede manieren en vertrouwen
Zo af en toe vraag je je af of dit soort boeken over etiquette nog aansluiting vinden. Goede manieren lijken namelijk ouderwets. Toch meen ik dat u als professional, maar ook uw personeel nog wel degelijk moeten blijven hechten aan goede manieren. Het hangt namelijk nog steeds samen met de klassieker van vertrouwelijkheid. Als u of uw personeel loslippig zijn, dan is het logisch dat cliënten zouden kunnen denken dat u dat over hen ook bent. U moet dus oppassen om dat vertrouwen niet te schaden.
Praten over je cliënten
Dat ligt in het verlengde van de vorige alinea. Ook ik ben wel eens in de verleiding om te praten over onze cliënten. Ik ben namelijk enorm trots op ons klantenbestand, maar toch doe ik dat niet. Hooguit vertel ik met wat voor soort klanten wij werken, bijvoorbeeld met meer dan de helft van de top 25 kantoren. Dat zegt iets over de kwaliteit van je eigen bedrijf. De meeste cliënten stellen die discretie zeer op prijs. In ons vak behoor je je cliënten niet op je website te zetten!
Het beste compliment kreeg ik ooit van een partner van een groot kantoor die zei ‘ik durf jou dit te vertellen, want ik hoor jou ook nooit de naam van een ander noemen’. Druk dit ook uw personeel op het hart!
Acquisitie
Veel kantoren trainen hun mensen op acquisitievaardigheden. De ‘missing link’ bij veel van die trainingen is echter de rol van goede manieren.
Je kunt nog zo’n geweldige pitch houden, maar als je na afloop van de pitch aan tafel of in de gang lomp bent, zul je je kansen snel verspelen.
Volgens sommigen moet het imago van de advocaat en de notaris ‘opgepimpt’ worden om het beroep aantrekkelijk te houden voor studenten.
Kunnen we geen voorbeeld nemen aan James Bond?
Want James is altijd discreet en stijlvol. Waar hij zich ook bevindt. En…al decennia lang zeer succesvol, ook bij de jeugd.
Le Tableau , Christ’l Dullaert