In december 2007 hadden dorpen in de Tieler- en Bommelerwaard enkele dagen geen stroom, omdat er een helikopter tegen een hoogspanningskabel was gevlogen Vorige week was er weer stroomuitval voor enkele uren. Dit keer ging het om een stroomstoring volgens Nuon. Wat als dit in de Randstad was gebeurd? Is uw kantoor voorbereid op een eventuele stroomstoring? Een interview net Maatje & Mulders Advocatenkantoor in Zaltbommel over de consequenties en de gevolgen van de stroomstoring eind 2007 en hoe zij de problemen hebben opgelost.
Maatje & Mulders Advocaten had in feite één dag geen elektriciteit ten gevolge van die stroomstoring, maar het kantoor was een paar dagen bezig met het maken van een inhaalslag.
Maatje: ” We zijn eigenlijk maar één dag afgesloten geweest van stroom. Daarna hebben we gebruik kunnen maken van een aggregaat dat gekoppeld was aan de tandartsen Groepspraktijk. Wel zijn we vijf dagen niet bereikbaar geweest op onze vaste telefoon en hadden daardoor, behoudens mobiele telefonie, geen contact met de buitenwereld. Dat is heel erg vervelend, aangezien we leven bij de gratie van het feit dat er gecommuniceerd kan worden. Dit is ook inherent aan de advocatuur. We zijn als kantoor niet zo kwistig in het verstrekken van onze privé nummers en mobiele nummers, zeker niet binnen de strafrechtpraktijk. Daarnaast hadden we ook maar l5% van de normale capaciteit beschikbaar om gebruik te maken van onze mobiele telefoons, aangezien dit netwerk eruit lag dan wel overbelast bleek te zijn.”
The show must go on
“De afspraken tijdens de stroomstoring en de dagen die hierop volgden gingen grotendeels niet door, ondanks het feit dat het kantoor toch geopend was. Onze cliënten dachten dat het kantoor was gesloten, omdat we immers niet via de vaste lijnen bereikbaar waren, dit terwijl wij hier toch beschikbaar waren om zaken te regelen en cliënten te ontvangen. In een paar dagen tijd ontstaat er een grote organisatorische en logistieke achterstand. Afspraken die niet nagekomen kunnen worden en onduidelijkheid over het doorgaan van zittingen waarvan we normaliter door de week heen te horen krijgen op welk tijdstip deze geagendeerd zijn geworden.
In de advocatuur moet je aan termijnen voldoen, dat geldt zowel voor het civiele recht als voor het strafrecht. Zittingen zijn niet zonder meer te verdagen, zeker niet daar waar je te maken hebt met meervoudige kamers (meerdere rechters) die allen ook hun agenda hebben. We zijn druk doende geweest om dit allemaal in goede banen te leiden Nu we een behoorlijke achterstand dreigden op te lopen zijn we maandag 17 december speciaal naar de rechtbank gegaan om bij de rechtbank de noodzakelijke rolhandelingen te verrichten en de nodige conclusies te nemen.”
Beveiliging
“Op de computers op kantoor konden wij nauwelijks werkzaamheden verrichten. Thuis kon er tenminste bij diegenen die niet in de Bommelerwaard woonachtig zijn wel gewerkt worden, omdat wij kunnen inloggen op het systeem. Ideaal is dat niet omdat een volledig overzicht ontbreekt, er geen gebruik gemaakt kan worden van de juridische bibliotheek en de beveiliging van het systeem sommige acties niet zonder meer toestaat. We hebben eigenlijk gedurende de dagen tijdens de storing slechts achterstallig onderhoud kunnen plegen en het archief kunnen opschonen, wat normaliter door inleenpersoneel wordt gedaan. Belangrijkste uitgangspunt van de overige werkzaamheden was om termijnen gestand te doen en de voortgang van de werkzaamheden te bewaken. We moesten van de nood een deugd maken.”
Schadeclaims
“Ik woon zelf in Kerkdriel. Datgene wat we privé moeten met betrekking tot de geleden schade is duidelijk. Door de gemeente Zaltbommel is eveneens op zakelijk gebied een standaard schadeformulier opgemaakt. Te gelegener tijd gaan we nog een keer hier op kantoor bij elkander te rade en zal en analyse worden gemaakt van de daadwerkelijk geleden schade.”
Extra cliënten
“Op dit moment hebben we door de stroomstoring nog geen extra cliënten binnen gekregen met de vraag of wij over hun desbetreffende schadeclaims advies willen uitbrengen. Wel hebben bestaande cliënten ons inmiddels benaderd. Wat bedrijven op dit moment voornamelijk aan het doen zijn, is de balans opmaken, dan wel de spreekwoordelijke ‘wonden aan het likken’.
En als het nou straks anders uitpakt, dan dat men had verwacht, dan kan ik mij voorstellen dat hier om advies wordt gevraagd. Wij zullen ons dan hierover nader beraden.”
Verantwoordelijkheid
“Ik heb eind december tijdens een bijeenkomst in de Bommelerwaard een korte séance gegeven over hoe ik denk over de respectievelijke verantwoordelijkheden en wie waarvoor aansprakelijk is. Echter, we kennen nog niet alle ins en outs van de bepalingen van de bestaande nutscontracten. Dat wil zeggen de contracten waarmee de energieleverancier zich verplicht zijn producten te leveren. Kan deze zich beroepen op een overmachtsituatie? Dat is de juridische hamvraag.
Of had de leverancier voorzieningen dienen te treffen voor dit soort calamiteiten? Te denken valt aan het aanleggen van lussen binnen het elektriciteitsnetwerk, zoals in de Randstad aan de orde is, waardoor op een eenvoudige wijze overgeschakeld zou kunnen worden op een andere hoofdkabel. De bestaande contracten moeten hierover duidelijkheid kunnen geven. Dat kost tijd. Uiteraard speelt ook de positie van de overheid een belangrijke rol, nu immers haar handelen, het veroorzaken van de kabelbreuk door de apache helikopter, als onrechtmatig moet worden beschouwd. Uiteraard zal ook naar de toedracht van het ongeval nader onderzoek dienen te woeden gedaan.”
Zorgvuldigheidsnorm
“Dat ons kantoor geen bereik had via de vaste telefoon, zou, naar verluidt, te maken kunnen hebben met het feit of je een digitale of analoge aansluiting hebt. Op sommige kantoren die aan de Wielkamp gevestigd zijn, was het kennelijk wel mogelijk om via de vaste lijnen te bellen.
In feite betekent het dat indien zich calamiteiten voordoen van deze omvang, de gevolgen catastrofaal kunnen zijn. Dit geldt voor zowel iedere zakelijke dienstverlener als voor ieder productiebedrijf. Dat alles betekent dat de zorgvuldigheidsnorm voor de energieleverancier om haar product te leveren en te blijven leveren zeer hoog dient te zijn.”
Voorzorgsmaatregelen
“Ik kom niet zo heel vaak bij groot winkelbedrijven, naar ik denk wel dat ik een aggregaatje aanschaf voor in de toekomst. Je weet het maar nooit.”
De mazzelaars
Notariskantoor Taminga en Vos in Zaltbommel had geen last van de stroomstoring eind december. “Wij waren één van de zeer weinigen die niet zonder stroom zaten. Ons kantoor is gevestigd aan de rand van het bedrijventerrein in Zaltbommel”
Ook Advocatenkantoor Van Emstede & Heijbroek ondervond geen last van de stroomstoring. Van Emstede vertelt blij: “Wij hebben geen last gehad van de stroomstoring! Ik zat in het buitenland en we hebben inderdaad onze zaken vanuit het buitenland ook geregeld.”