We horen de vraag regelmatig: waarom is intervisie verplicht gesteld door de Orde? Als intervisie-fans begrijpen wij de Orde wel. Intervisie zorgt namelijk voor reflectie, reflectie zorgt voor inzichten en inzichten zorgen voor een betere kwaliteit van de advocatuur. Abracadabra? We leggen het uit.
Advocaten zijn bezig met het oplossen van zaken. Het gaat om ‘de zaak’, ‘het cliëntbelang’ en ‘de oplossing’. Die oplossingsgerichtheid wordt ook vaak ingezet voor de dilemma’s waar een advocaat zelf tegen aan loopt. Levert een cliënt veel zaken aan, maar vraagt hij tot vervelens toe altijd om korting, dan is een oplossing gemakkelijk te verzinnen: ‘Ga het gesprek aan en maak nieuwe afspraken’. Of: ‘Verhoog je tarief en geef die korting’. Of: ‘Accepteer dat erom wordt gevraagd maar blijf gewoon nee zeggen, al dan niet met een vooraf bedachte standaardreactie’.
Probleem. Oplossing. Klaar? Bij intervisie niet. In een intervisie wordt onderzocht hoe het komt dat de kortingsvraag wordt ervaren als een probleem. Waarom heeft de advocaat in kwestie er last van dat die cliënt om korting vraagt? Wat triggert dat in hem of haar? Als die cliënt weer eens om korting vraagt, wat zie je jezelf dan doen? Hoezo dan? O ja, vertel? Want?
Door dit soort verdiepende vragen te stellen, wordt de advocaat gedwongen om naar zichzelf te kijken: naar zijn of haar ‘eigen aandeel’. Vaak komen we dan uit op thema’s zoals onzekerheid, behoefte aan waardering, afhankelijkheid, afwachtendheid, nare eerdere ervaringen, enz. Dat gaat dus over de advocaat zelf: over wat hij er zelf mee te maken heeft dat die client zich uitgenodigd voelt om altijd weer om korting te vragen.
Het intervisie-mes snijdt aan meerdere kanten. De casusinbrenger reflecteert, komt tot inzichten en kan zichzelf daarmee verbeteren. De deelnemers leren om open vragen te stellen en hun oordeel uit stellen. Het is voor veel advocaten een ongewoon maar verfrissend idee om niet direct naar oplossingen te schieten, maar eerst eens te ontdekken hoe het zo gekomen is en wat de casusinbrenger er zelf mee te maken heeft.
Bij Intervisie Advocatuur is een intervisie dus geen gezellig theekransje om je punten te halen maar gaan we de diepte in: intervisie is bij ons dus een ongewoon goed gesprek.
Ontdek intervisie bij Intervisie Advocatuur. Inschrijven is eenvoudig en kan via onze agenda. Wees slim en plan je uren gelijk in voor het hele jaar. Volg je ieder kwartaal één intervisie, dan voorkom je een eindspurt en blijft het bovendien echt leuk 😉.
Bio Tjeerd Poot
Tjeerd Poot studeerde rechten aan de Erasmus Universiteit en begon zijn carrière bij een middelgroot kantoor in Rotterdam met een algemene praktijk. In het vervolg van zijn carrière specialiseerde hij zich steeds verder in het arbeidsrecht en privacy. Hij volgde de Grotius-opleiding Arbeidsrecht en de specialisatieopleiding voor privacyrecht-advocaten aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast is Tjeerd een zeer ervaren intervisie-gespreksleider en tevens coach, gespecialiseerd in het bijstaan van advocaten.