De Incompany 100 is weer verschenen met daarin de mening van de klant over zijn advocaat en notaris. De lijst is zoals de meeste rankings over juridische dienstverlening, een grabbelton vol appels, peren, mandarijnen, en hier en daar een pepernoot. Maar toch: de sector als geheel is zijn hegemonie wel kwijt. “Advocatuur en notariaat doen het als geheel niet slechter dan in voorgaande jaren. Andere sectoren zijn simpelweg beter gaan presteren.”
De juridische adviessector was tot enkele jaren geleden dominant in de top-10 en leverde tot vorig jaar altijd de overall winnaar, maar dat is nu voorbij. Bedrijven uit andere sectoren als private banking (Delta Lloyd staat op 1) en management & organisatie (GITP op 2) gaan advocaat en notaris nu voor. “Relatief staat de beroepsgroep stil. De hegemonie is ten einde,” schrijft Incompany. Onderzoeker Arjen van Ulden van Blauw research dat de cijfers aan Incompany levert: “De sector doet het als geheel niet slechter dan in voorgaande jaren. Andere sectoren zijn simpelweg beter gaan presteren.”
Toch zijn nog de helft van de namen in de top-10 nog afkomstig uit de advocatuur, of zijn het zuivere notariskantoren als Huijbrechts Notarissen. Simmons & Simmons voert voor de juristen de lijst aan: het net naar Amsterdam verhuisde kantoor staat op de derde plaats overall, Boels Zanders daar vlak achter op vier. Hekkelman op zes. Huijbrechts Notarissen en Dirkzwager nemen plek negen en tien voor hun rekening. Huijbrechts is daarmee het best presterende notariskantoor wat betreft de klanttevredenheid.
Maar wat zegt de lijst eigenlijk, en wie beoordelen? Van de 4008 zakelijke beslissers hebben er 876 de advocatuur en het notariaat beoordeeld. 20% van hen werkt in organisaties met meer dan 1000 werknemers, 11% in organisaties met 500 tot 1000 medewerkers, en de rest in het MKB. De Incompany100 staat de laatste jaren bekend om de grilligheid waar het de grote advocaten- en notariskantoren betreft. Winnaars van vandaag zijn de verliezers van morgen. Bovendien wordt niet apart besproken welke (notariële?) dienst beoordeeld werd, en hoe zwaar die mee woog.
Die grilligheid wordt door Incompany zelf ook beaamd als het Boekel De Nerée bespreekt. Het kantoor dat afgelopen jaar regelmatig in het nieuws kwam vanwege het vertrek van vele notarissen, en recenter over het vertrek van veel juristen in de vastgoedsectie, scoort goed. Van de 172 beoordeelde bedrijven haalde het de dertiende plek. Knap.
Fundamenteel probleem
Wel duidelijk is dat Prijs-kwaliteit verhouding in vrijwel in elke beoordeling de sterkst fluctuerende factor is die zorgt dat een kantoor stijgt of zakt op de lijst. Met name prijs-kwaliteit was de reden dat Huijbrechts, met kantoren in Den Bosch en Vlijmen zo hoog scoorde. Het kan bijna niet anders of klanten zagen de tarieven voor notariële diensten sterk zakken
Weer die crisis, of zijn advocaten en notarissen echt te duur? Van Ulden: “De crisis helpt een handje, maar ik denk dat het probleem fundamenteler is. Klanten waren jarenlang bereid om in ruil voor goede dienstverlening ruime uurtarieven voor lief te nemen. Nu andere zakelijke dienstverleners klantgerichter opereren maar niet per definitie de tarieven navenant verhogen, maken klanten opnieuw de rekensom. De kernvraag is: waarom voor juridische dienstverlening zoveel meer betalen dan voor financieel of IT advies?”
De Brauw Blackstone Westbroek, waar meer dan 50 (kandidaat-) notarissen werkzaam zijn, was een daler in de lijst: plek 124 overall. Prijs-kwaliteit was de boosdoener. Woordvoerder Bert van Dalen: “We willen weten wat er beoordeeld wordt en door wie. Is dat een klant die met een groot budget werkt en met verschillende praktijkgebieden en partners van ons te maken heeft gehad, of was het voor een kleinere klus?”
Van Ulden beaamt dat er niet gevraagd is naar het type dienst dat is afgenomen. Dat maakt een lijst als de incompany100 enigszins tot een arbitraire, en gaan vergelijkingen enigszins mank. Hoe de klanten het notariaat binnen de grote advocatenkantoren beoordelen is daarom niet uit de lijst te halen. “Het is een breed opgezet onderzoek, en ik durf te zeggen de beste in zijn soort in Nederland, en biedt voor veel organisaties een eerste houvast om de eigen prestaties onder de loep te nemen en te verbeteren. Het is echter geen maatwerk per organisatie dus extra stuurinformatie zal altijd uit meer diepgravende studies moeten komen,” aldus Van Ulden.