Veel advocatenkantoren zullen de komende jaren te maken krijgen met een sterk teruglopende insolventieomzet. Daarnaast zullen nieuwe concurrenten steeds actiever de juridische markt bewerken en hierdoor de markt verder verdelen. Kantoren die niet de juiste strategische keuzes maken, zullen in zwaar weer terecht komen. Een congres dat kantoren helpt in het maken van belangrijke strategische en organisatorische keuzes, is het Advocatuur Congres 2010. Dat vindt plaats op 30 september en 1 oktober te Utrecht.
De omzet, uurtarieven en dus ook de winst van deze kantoren komen onder druk te staan. Daarnaast zullen er kantoren zijn – die wel de juiste keuzes hebben gemaakt – die een succesvolle toekomst tegemoet gaan. Managementconsultant (branchespecialist advocatuur) Bert Hokken geeft aan dat genoemde visie aanleiding is geweest om het Advocatuur Congres 2010 te organiseren.
De advocatenkantoren die het meest succesvol zullen zijn, worden aangestuurd door kundige bestuurders. De veranderende markt vraagt om excellent ondernemerschap. Het hebben van zeer goede juristen is een randvoorwaarde voor ieder succesvol advocatenkantoor. Dit neemt naar de mening van Bert Hokken (van Hokken Management & Advies) niet weg dat traditionele kantoren de concurrentiestrijd zullen verliezen indien zij niet meegaan in de moderne bedrijfsvoeringtechnieken. Hierbij denkt hij aan aspecten als kennismanagement, leidinggeven (aan professionals), het weten waar het eigen kantoor staat, het kennen van de trends van de markt, het opzetten van een strategie en niet in de laatste plaats om te weten hoe nieuwe concurrenten denken. Dit zijn dan ook de onderwerpen die op het Advocatuur Congres 2010 uitgebreid besproken worden.
Prominenten uit de top van het strategische en organisatorische werkveld spreken op dit congres over de nieuwste inzichten en mogelijkheden op het gebied van succesvol ondernemen in de advocatuur. Bijzonder is het dat een aantal van de nieuwe concurrenten – in het avonddeel van dit congres – openheid geeft over hun marktvisie en de door hun gekozen strategie.
De deelnemers die zich hebben aangemeld voor dit congres zijn niet alleen advocaatbestuurders en directeuren van advocatenkantoren, maar ook bijvoorbeeld de directie van een rechtsbijstandverzekeraar en een leidinggevende van een organisatie met advocaten in loondienst.
Bert Hokken geeft aan dat het congres moet bestaan uit een prettige mix van inspirerende presentaties, levendige discussies en informele interactiemomenten. Om de discussies tijdens het congres voldoende tot zijn recht te laten komen, wil Bert Hokken het aantal deelnemers beperken. Hij geeft desgevraagd aan dat er daarom nog voor maximaal 10 deelnemers de mogelijkheid is om zich in te schrijven.
Bert Hokken heeft aangegeven dat, mede gelet op de enthousiaste reacties vanuit de advocatuur, er een vervolg op zal komen. In 2011 wordt daarom wederom een Advocatuur Congres georganiseerd.
Voor meer informatie over het congres gaat u naar www.hokkenmanagement.nl