Holla (Eindhoven en Den Bosch) is de winnaar geworden van de MT100 Advocaat & Notariaat, onderdeel van het jaarlijkse onderzoek naar de beste zakelijke dienstverleners in Nederland. Trip Advocaten (Assen, Groningen en Leeuwarden) staat op plaats twee, Actus Notarissen (negen vestigingen in Noord-Holland) op plaats drie. Kenmerk van het lijstje: relatief veel regionale grote kantoren, en ontbrekende Zuidaskantoren.
Er staan zeker Zuidaskantoren in de Top 10 van Management Team, maar er ontbreken er ook veel. Nederlands grootste, De Brauw Blackstone Westbroek, staat er niet in, en ook Houthoff Buruma, Allen & Overy en CMS ontbreken. NautaDutilh, Loyens & Loeff, Stibbe, AKD en Clifford Chance halen het lijstje in deze editie van de MT100 wel.
De rangslijst advocaat & notariaat:
1 Holla Advocaten
2 Trip
3 Actus
4 Van Benthem & Keulen
5 AKD
6 Kennedy Van der Laan
7 Loyens & Loeff
7 NautaDutilh
7 Stibbe
10 Banning Advocaten
10 Clifford Chance
10 JPR Advocaten
Robert van Muijen, bestuursvoorzitter van Holla, laat in een persbericht weten: ‘Met een persoonlijke aanpak realiseren we het hoogst haalbare voor onze klanten. En dat blijkt te werken. (…) We beloven dat we er alles aan doen deze verkiezing ook het komende jaar waar te maken.
Onderzoeksverantwoording
De redactie schrijft in een uitgebreide onderzoeksverantwoording dat 654 managers – die de afgelopen drie jaar betrokken zijn geweest bij het inhuren van externe adviesbureaus – aan het onderzoek hebben deelgenomen. Als deelnamevoorwaarde gold verder dat ze leidinggevende zijn in een bedrijf met minimaal tien werknemers dat actief is in een commerciële sector (land-/bosbouw, industrie, bouw/delfstoffen, groothandel/detailhandel/reparatie, horeca, transport/opslag/telecom, zakelijke, financiële en overige dienstverlening).
Met betrekking tot de vakgebieden waarop de deelnemers de afgelopen drie jaar betrokken zijn geweest bij het inhuren van een adviesbureau, konden ze aangeven met het werk van welk bureau ze bekend waren, bijvoorbeeld omdat ze er afgelopen jaren mee hadden gewerkt. De voorkeuzelijsten voor deze vragen zijn opgesteld door MT met input van onderzoeks- en ontwikkelingsbureau AAIM. Er was ook een ‘Anders, namelijk’-optie.
Over de bureaus waarmee ze bekend waren, werd de deelnemers gevraagd aan te vinken waar deze bureaus goed in zijn: kennis van zaken, nieuwe ideeën en inzichten, succesvolle implementatie, klantgerichtheid, bewaking tijdlijnen, prijs/kwaliteitverhouding of geen van deze eigenschappen. Vervolgens werd over de bureaus waarmee de deelnemers bekend waren, gevraagd welke ze aan andere managers zouden willen aanbevelen op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 stond voor ‘helemaal niet aanbevelen’ en 5 voor ‘sterk aanbevelen’. Op deze aanbevelingsscore is de top 10-ranking gebaseerd.
Bij het vaststellen van de ranking is een minimumaantal deelnemers aangehouden dat bekend was met het werk van het bureau. Bij de ranking in de categorieën Digital consultancy, Financiële consultancy en Organisatieadvies is uitgegaan van minimaal tien met het bureau bekende deelnemers, bij Communicatie & reclame was dat minimaal acht deelnemers en bij Advocatuur & notariaat, HRM, Interimmanagement, Strategie en Supply chain & logistiek minimaal vijf deelnemers.