De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme Wwft verplicht advocaten en notarissen om goed te weten wie hun cliënten zijn. Heb je wel scherp in het vizier of jouw cliënten politiek actief zijn, betrokken zijn bij een faillissement of dat zij te boek staan als ‘gesanctioneerde personen’?
Stichting BKR helpt beroepsbeoefenaars met hun poortwachtersrol, zoals advocaten en notarissen, om op dit gebied compliant te zijn én te blijven. Twee speciaal voor poortwachters ontwikkelde producten sluiten uitstekend aan op de missie van BKR: het bevorderen van het financieel welzijn. Een van de kerntaken van BKR is het helpenvoorkomen van fraude in het financiële verkeer.
Met het Verificatie Informatie Systeem (VIS) en Know Your Customerplatform (KYC) bereikt BKR steeds meer advocaten- en notariskantoren, die hiermee hun cliëntonderzoek aanzienlijk vergemakkelijken. “Het helpt dat BKR een betrouwbare organisatie is; we staan erom bekend dat we veilig en secuur werken,” zegt Bart Zijlmans, accountmanager bij BKR. “We beheren al jaren grote hoeveelheden aan data in de vorm van kredietgegevens. Dat geeft vertrouwen.”
Het is voor advocaten en notarissen een hele klus om zelf gegevens uit openbare registers bij elkaar te zoeken, weet Zijlmans. “Dat maakt verificatie met VIS en KYC zo handig, zeker gelet op hun poortwachtersrol. Een advocaat kan natuurlijk een identificatie doen aan de hand van paspoortgegevens, maar hij ziet niet of het document misschien gestolen is, of dat er eerder misbruik van is gemaakt.”
De producten worden voortdurend doorontwikkeld en verrijkt met nieuwe databronnen, ook buitenlandse registers. “Of het nu gaat om verzoeken van klanten of trends in de markt; overal spelen we op in,” vertelt product owner Jordy Broekman. “Zo spreken we veel met notarissen, advocaten en compliance officers van de grotere kantoren. Van hen ontvangen we feedback hoe we de software blijvend kunnen verbeteren.”
Zijlmans merkt hoe in de afgelopen jaren het tij onder gebruikers is gekeerd. “Vroeger kregen zij liever geen enkele hit. Tegenwoordig zitten ze meer te wachten op waarschuwingen; boetes bij onvoldoende klantonderzoek kunnen immers fors zijn en zijn steeds meer in het nieuws. Het bewustzijn is aanzienlijk groter geworden.”
Periodiek blijven controleren is in dat kader noodzakelijk. Broekman: “Wie weet levert een eerder aangenomen cliënt een jaar later wel een match met bijvoorbeeld een PEP-register. Het is belangrijk dit in de gaten te blijven houden. Deze tools geven de poortwachter gegarandeerd meer zekerheid. Compliant zijn én blijven; daarin ondersteunen wij.”
Meer weten? We helpen je graag. Bel ons op 088 150 26 00, of stuur een mail naar kcczakelijk@bkr.nl.
Het Verificatie Informatie Systeem (VIS) helpt bij het tegengaan van identiteitsfraude. VIS verschaft informatie over de geldigheid van identiteitsbewijzen. Zo kan met behulp van de unieke documentnummers worden geverifieerd of een document gestolen, vermist of om andere redenen ongeldig is verklaard.
Het KYC platform bevat diverse registers die belangrijk zijn voor het vereiste cliëntonderzoek. De gebruiker voert persoons- of bedrijfsgegevens van potentiële nieuwe cliënten in, waarna eenvoudig en snel wordt gecontroleerd of er bijvoorbeeld sprake is van een politiek persoon, of er in het verleden sancties zijn opgelegd en of er vermeldingen zijn in het insolventieregister.