Aanhoudende en steeds meer in omvang toenemende problemen met ict bemoeilijken het werk bij het Openbaar Ministerie. Dat veroorzaakt ook problemen voor de advocatuur. Dat meldt de NRC.
De ict-problemen hebben als gevolg dat officieren steeds vaker dossiers en e-mails (van advocaten) niet kunnen ontvangen, versturen of openen. Het OM heeft afgelopen maandag naar buiten gebracht dat een speciale task-force is ingesteld om deze problemen op te lossen. Het probleem heeft niet alleen betrekking op advocaten. Aanklagers kunnen ook niet in hun dossiers, omdat deze dossiers tegenwoordig gedigitaliseerd zijn. Een ervaren officier van justitie zegt tegen de NRC: ”Op strafzittingen staan we als officieren van justitie te improviseren omdat we tijdens de behandeling van de strafzaak vaak onze eigen stukken niet kunnen consulteren.”
Bestaande achterstanden
In het bericht op intranet staat dat ‘er al langere tijd sprake is van problematiek in de performance van de kantoorautomatisering bij het OM’. Volgens interne bronnen zijn de problemen niet recent ontstaan, maar spelen die al een paar jaar. Deze problemen zullen de achterstanden in de toch al overbelaste rechterlijke organisatie alleen maar doen toenemen. ”Vanuit OM-onderdelen is aangegeven dat er zorgen zijn over het effect van deze ict-verstoringen op de werkdruk van collega’s. Daarnaast raakt de problematiek de haalbaarheid van de ambities als het gaat om versnelling van doorlooptijden en terugdringen van voorraden”, staat er op het eigen intranet.