Facebook maakte afgelopen week bekend dat zij een jonge hacker in dienst nemen. Zij doen dat waarschijnlijk om hun eigen diensten te verbeteren. Is iets vergelijkbaars niet ook denkbaar voor de advocatuur?
Sedert vele jaren is het businessmodel voor de advocatuur onveranderd gebleven. Terecht, want het functioneerde prima en er was meer dan voldoende groei in de business. Natuurlijk laat de recessie nu zijn sporen na, maar in feite was er al voor die tijd een verandering gaande. De recessie gaat heus wel een keer voorbij (al zouden we graag weten wanneer precies), maar of we dan weer teruggaan naar de gewone business, dat is de vraag. Er komt steeds meer gratis kennis beschikbaar; de ‘kroonjuwelen’ die het hart van de kennis van advocatuur vormen, zijn makkelijk te kraken. We hoeven echt geen superhacker in dienst te nemen om ze te kunnen vinden.
Een hoop kantoren hebben op deze ontwikkeling nog geen antwoord en zoeken hun heil in nog meer specialisme of verdieping; de nog moeilijker vindbare kroonjuwelen.
Haal je vijand naar binnen
De hacker George Hotz hackte op zijn 17e de Iphone. Dat is inmiddels vier jaar geleden, en in de tussentijd kraakte hij ook nog Playstation3. Allemaal dubieuze wapenfeiten zou je denken. Maar indien je bedrijf grotendeels uit digitale service bestaat, kun je dergelijke kraak-kennis maar beter in huis te halen. Dat heeft Facebook nu dus gedaan.
Een aantal kantoren zou dit, op een vergelijkbaar gebied, naar mijn mening eveneens kunnen doen. Ik heb al een paar zeer succesvolle, innovatieve advocaten bij kantoren zien vertrekken. Zij maken nu een soort ‘Advocaten-Businessmodel 2.0’ met fantastische sites en modellen met hoogwaardige info. Veel kantoren ergeren zich aan dit soort start ups, maar ik schat in dat ze over een paar jaar worden opgekocht. Zij hebben immers de kennis en de vaardigheden ontwikkeld die voor het businessmodel van de toekomst nodig zijn.
Omgekeerde piramide?
Momenteel zie je nog dat veel kantoren snijden op allerlei kostenposten, waarbij zo ongeveer iedereen binnen kantoor aan de beurt komt. Het gevaar is dat er teveel senior advocaten en partners overblijven, en te weinig innovatief vermogen. Door nu of in de toekomst je ‘vijand’ binnen te halen, kun je een inhaalslag maken.
Ik verwacht sowieso dat veel kantoren op een andere manier naar de opbouw van hun personeelsbestand gaan kijken. Moet je wel vasthouden aan het leverage-model, is de piramide de komende tien jaar nog haalbaar? Er zijn kantoren die al bewust experimenten met een vaste en een flexibele schil. En degenen die dat niet doen, moeten dus misschien ook nog wel een keer de’vijand’ binnen halen.
Off the beaten track
Misschien leuk om tijdens de zomervakantie eens na te denken: wat voor ‘omkeringen’ u kunt maken in uw kantoor? Wat voor acties kunt u ondernemen, die misschien wel tegennatuurlijk aanvoelen, maar voor de toekomst wel eens een gouden greep zouden kunnen zijn? En bespreek dat ook vooral eens met een ‘leek’ bij een goed glas wijn. Leken zijn niet belast met al uw (inhoudelijke) kennis en kunnen daardoor met verassende ideeën komen. Off the beaten track, kan tijdens uw vakantie in meerdere opzichten een mooi vakantie motto zijn.
Christ’l Dullaert, Le Tableau B.V.
Twitter: @letableau