De grote advocatenkantoren winnen duidelijk terrein in het jaarlijkse Incompany 100-onderzoek naar tevredenheid onder klanten van zakelijke dienstverleners. Waren het voorheen altijd de kleine en middelgrote kantoren die de lijst aanvoerden, nu dringen de grotere kantoren door tot de top 10. De advocatuur als sector doet het overigens slechter. Voor het eerst staat de advocatuur niet op 1.
Het onderzoek werd gedaan onder 3331 decision makers bij 165 zakelijke dienstverleners. 714 daarvan beoordeelden ‘advocatuur & notariaat’. Die sector stond altijd bovenaan als werd vergeleken met de andere acht sectoren (accountancy & belastingadvies, management & organisatie, private banking, HR, IT, verzekeringen, business finance en corporate finance). Voor het eerst in negen jaar – sinds het begin van het onderzoek in 2004 – is de sector niet meer de beste en komt zelfs op de vierde plaats uit. In de overallranking, van alle bedrijven bij elkaar, stonden in de top 10 soms bijna alleen advocatenkantoren. Nu zijn dat er vier. Wel staat op nummer 1 een advocatenkantoor: JPR Advocaten redt de eer van de advocatuur met een rapportcijfer van 7,49.
Volhouden
De crisis heeft een grote hand in de resultaten van het onderzoek, denkt hoofdredacteur René Gerhardus van Incompany. In de afgelopen acht jaar kregen kleine en middelgrote bedrijven steevast de hoogste rapportcijfers van klanten. In de accountancysector lukte het de big four bijvoorbeeld nooit om in de top te komen. Ook in de advocatuur waren het altijd de regiokantoren die hoog scoorden. Nu draait dat beeld. Door het aanhouden van de crisis kunnen de middelgrote en kleine advocatenkantoren het niet meer bolwerken, is Gerhardus’ analyse.
In zeven van de negen onderzochte branches leiden nu juist de allergrootste organisaties. ‘Het lijkt erop dat veel kleine advieskantoren niet in staat zijn om de benodigde investeringen in de kwaliteit van dienstverlening te blijven doen’, zo is te lezen in het persbericht over het onderzoek. Gerhardus licht toe: “De eerste paar jaar dacht men dat een crisis van twee jaar wel vol te houden was. Maar nu duurt het alweer vier jaar, en wordt er veel bezuinigd en gesaneerd. De grote clubs kunnen het dan beter volhouden.”
Verschuiving
Ondanks de opkomst van de grote advocatenkantoren – met Loyens & Loeff, Van Doorne en Houthoff Buruma in de top 5 – zijn het JPR Advocaten en De Haan die domineren. JPR krijgt de hoogste rapportcijfers van het hele onderzoek, leidend tot een overall score van 7,49. De Haan maakte een grote sprong en ging van plaats 20 naar 3. In de deelcategorie ‘prijs’ staat het kantoor op de eerste plaats.
Kantoren die in eerdere jaren hoog eindigden, komen nu soms vele plaatsen lager uit. Omdat de ranking meet in honderdsten achter de komma, kan een half punt al het verschil maken tussen wel of niet in de top 5 of 10 eindigen. Nysingh bijvoorbeeld was vorig jaar de nummer 1 met een 7,67. Dat cijfer is best wat hoger dan JPR nu. Omdat Nysingh dit jaar een 7,00 haalt, komt het op de 11e plaats terecht. Ook Stibbe daalde flink in de lijst. Het kantoor staat nu op 13 met een 6,94, terwijl het vorig jaar nog op een 7,35 kwam en de jaren daarvoor ook ruim boven de 7,20 zat.
Hoewel het dus eigenlijk gaat om enkele tienden, wordt een toppositie natuurlijk graag gecommuniceerd naar de doelgroep. Verschillende kantoren stuurden al persberichten rond met jubelende teksten als: ‘We willen dit hoge niveau niet alleen continueren, maar komend jaar zelfs overtreffen. Want wat gisteren al goed was, wordt vandaag bij ons nog beter.’ Dat laatste is maar zeer de vraag. Volgend jaar zal blijken hoe bestendig de behaalde posities zijn.
Voor een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief de deelscores op service, prijs, knowhow en resultaat, moet u het magazine Incompany 100 bestellen. Dat kan via de website.