Internationale ondernemingen als Microsoft en GlaxoSmithKline zijn in een gezamenlijke werkgroep bezig met het ontwikkelen van een database die inzicht moet geven in alle juridische uitgaven van de bedrijven. Dat meldt consultant Jaap Bosman in het Financieele Dagblad naar aanleiding van zijn nieuwe boek Data & Dialogue.
Bosman stelt dat bedrijven door middel van data-analyse steeds meer inzicht krijgen in de exacte bijdrage van advocaten, en hoeveel tijd zij werkelijk kwijt zijn aan hun werk. Dat leidt volgens hem in de komende tien jaar tot een ‘drastische metamorfose’ van het traditionele verdienmodel van advocaten.
Volgens de consultant zijn de activiteiten van advocaten in te delen in creatie en productie. Creatie is het deel van de dienstverlening waarbij de advocaat met een creatieve oplossing komt. Productie is het uitvoeren van een idee door het team van de advocaat. Bosman denkt dat technologie vooral veel tijdswinst kan opleveren in het productiegedeelte.
In het verlengde daarvan bestaan advocatenkantoren uit ‘denkers’ – veelal partners – en ‘doeners’, aldus Bosman. Kantoren draaien volgens hem financieel gezien nog te veel op doeners, terwijl dit door cliënten steeds minder wordt gewaardeerd. In de komende jaren zullen bedrijven een verdienmodel eisen dat is gebaseerd op waarde gaan, in plaats van op tijd, stelt Bosman.