LinkedIn kan advocaten echt helpen in hun marketing. Hoe? Tips te over. Maar zie je door de bomen het bos niet meer? Twee (!) tips voor advocaten die deze week nog gratis een stap willen maken.
De meeste business-to-business werkende advocaten zitten op LinkedIn. Ze liken er ook wel eens iets, of zetten ‘Gefeliciteerd’ bij een carrièremove van een klant. Maar posten ze ook zelf bijdragen? Delen ze kennis, schrijven ze zinvolle content waar potentiële cliënten op afkomen? Breiden ze er hun netwerk uit en hebben ze er een goed, helder profiel op staan? Meestal kan dat beter.
LinkedIn kan zelfs zo goed voor ze werken, dat advocaten er nieuwe opdrachten uit halen. Of dat nu van bestaande cliënten is die door een goede post weer aan ze denken, of nieuwe cliënten die online op hun profiel stuiten.
Business development
Online is er op de zoekopdracht ‘LinkedIn-advies’ genoeg te vinden, maar dat zijn vaak toch de simpele lijstjes met ‘vijf tips voor een beter profiel’. Die hebben de meeste LinkedIn gebruikers in de advocatuur wel een keer bekeken op een loze middag, om vervolgens een half uur ‘business development’ weg te schrijven in het tijdschrijfsysteem. Dat kan efficiënter. Met een gratis webinar maak je een goede (her)start, en met het downloaden van een e-book doe je de rest.
LinkedIn-advies 1: webinar
Dorien Tendijck, een ervaren marketeer die zich sinds een aantal jaren richt op ondernemende advocatenkantoren, ziet volop kansen voor advocaten op LinkedIn. “Ze kunnen er echt klanten uithalen. Dat begint met een goed profiel. Vertel in de kopregel wat je doet en in de samenvatting welke waarde je biedt voor je klant. Iemand die je profiel ziet, moet het gevoel hebben dat jij zijn probleem oplost.”
Tendijck geeft een gratis LinkedIn-webinar speciaal voor advocaten, op donderdag 8 en dinsdag 13 oktober. Daarin geeft ze tips over een goed profiel, maar gaat ze ook in op hoe je jezelf neerzet als expert, hoe je een netwerk opbouwt en onderhoudt en wat voor soort posts de meeste engagement opleveren.
LinkedIn-advies 2: e-book
Voor advocaten die liever zelf dieper in het beter gebruik van LinkedIn duiken, is er een goede handleiding LinkedIn te downloaden op de website van Social Media-adviseur Corinne Keizer. Voor haar is LinkedIn “hét visitekaartje, dé tool om werk te vinden, klanten te werven, personeel te werven en te netwerken”.
In de Handleiding LinkedIn zitten veel tips voor beginners, maar ook daar is voor de iets gevorderde gebruikers nog veel te winnen. Van het verbeteren van je kopregel (“je belangrijkste tekst”) tot de opbouw van je profiel, en ook hoe je iemand persoonlijk uitnodigt om te linken. Praktisch, met veel foto’s ter verduidelijking, en daarmee erg handig voor de online nog niet heel vaardige advocaat die nu toch echt meer met LinkedIn wil doen.