Iedere advocaat heeft afgelopen week wel iets over de Gouden Zandlopers langs zien komen in zijn timeline. Te veel? Nee hoor: kijk vooral eens verder dan de beelden van de prijsuitreiking en laat je hierdoor inspireren.
Op de groepsfoto van Julia Pelealu: de winnaars van de Gouden Zandlopers 2021
Het stof van de Gouden Zandlopers is nog nauwelijks neergedaald en blije winnaars verschijnen in ieders timeline. De gelukkigen kunnen een jaar lang roepen dat ze de beste zijn op een zeker gebied, waarvoor mijn oprechte felicitaties! En terecht; ze hebben hun nek uitgestoken, iets nieuws bedacht en dat ook uitgevoerd. Deze mensen zijn doorgegaan waar anderen stopten.
Appels en peren
Ik heb persoonlijk al gauw genoeg van foto’s met blije winnaars, en eerlijk gezegd vind ik het altijd appels met peren vergelijken. Hoe goed ingevoerd de jury ook is, geheel objectief wordt het nooit, dus over hun smaak valt ongetwijfeld weer te twisten. Maar ik ga hier de pret niet drukken, want los van wie er uiteindelijk op het podium wordt gehesen, denk ik dat het meer dan de moeite waard is om te kijken naar de inspiratie die van de Gouden Zandlopers uit kan gaan.
In een wereld die niet bekend staat als erg innovatief, kijkt menig advocatenkantoor vooral naar de concurrent, als ze iets nieuws in de markt zetten. Zoek niet verder, want door de beste initiatieven op een rijtje te zetten, zijn de Zandlopers een etalage voor innovatieve ideeën.
Dus neem deze week even de tijd en scroll langs winnaars en genomineerden en kijk of er voor jouw kantoor iets van valt te leren. Ook de initiatieven van voorgaande jaren kunnen daarbij inspireren. Onder het motto ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’ staat er voor elk kantoor wel een aantrekkelijk voorbeeld in die etalage. Ik bedoel dit positief, want ik denk dat advocatenkantoren van elkaar kunnen leren en echt niet steeds het wiel hoeven uit te vinden.
Trend die navolging verdient
Nog los van de inspiratie om zelf een nieuw initiatief te ontwikkelen, zijn dit soort prijzen goed om de ontwikkelingen in de juridische sector te volgen. Eva González Pérez en Roger Cox laten zien hoe advocaten de wereld een beetje mooier kunnen maken, en zetten daarmee een trend die navolging verdient. Ook het feit dat er een Team Spirit Award is, zegt dat kantoren meer aandacht hebben voor de onderlinge band en interne communicatie, dat kan ik alleen maar toejuichen! En het idee dat Legal Design wel overwaait, lijkt me na een aantal jaren met inspirerende design-voorbeelden ook wel voldoende weersproken.
Je kunt natuurlijk ook gaan schamperen dat er niets wezenlijks verandert in de juridische wereld,of je afvragen of men niks beters te doen heeft dan elkaar een veer in diens achterste te steken. Maar dan doe je jezelf en je eigen kantoor te kort en laat je de kans op het verbeteren en vernieuwen van je dienstverlening aan je neus voorbijgaan.
Ik denk dat elk zichzelf serieus nemend advocatenkantoor de handschoen op kan pakken en volgend jaar een mooi, vernieuwend initiatief kan indienen voor beoordeling. Win je, dan sta je ook met zo’n prijs te shinen op het podium. Maar ook als je naast de hoofdprijs grijpt, leidt alleen het meedoen al tot interne trots en meer focus op innovatie. Daar heeft elk kantoor iets aan.